Despre Alaa al-Aswani
Alaa al-Aswani s-a nascut pe 26 mai 1957 in Cairo, Egipt. A studiat stomatologia la Universitatea din Cairo, iar ulterior a urmat cursuri de specializare la Universitatea din Illinois, Chicago. Desi a profesat ca dentist, al-Aswani s-a impus ca scriitor, devenind una dintre cele mai influente voci ale literaturii arabe contemporane. A debutat cu volume de povestiri si eseuri, dar succesul international a venit odata cu publicarea romanului Blocul Iakubian (The Yacoubian Building, 2002). Este casatorit si are copii, insa detaliile despre familia sa sunt putin cunoscute, deoarece este discret in ceea ce priveste viata personala. In prezent, traieste in exil, dupa ce regimul egiptean i-a interzis activitatea literara si politica din cauza criticilor sale la adresa guvernului.
Alaa al-Aswani a debutat in literatura cu volume de povestiri, prima sa carte fiind Asafir al-Nil (Pasarile Nilului), publicata in 1990. Cu toate acestea, notorietatea internationala a venit abia in 2002, cand a publicat romanul Blocul Iakubian (The Yacoubian Building), care a fost tradus in peste 30 de limbi si a devenit una dintre cele mai vandute carti arabe din toate timpurile.
A colaborat cu mai multe edituri arabe si internationale, printre care Dar al-Shorouk (una dintre cele mai importante edituri din Egipt), precum si edituri din Europa si SUA care i-au tradus si publicat cartile. In Romania, Blocul Iakubian a fost publicat de Editura Polirom.
Dupa succesul primului sau roman, al-Aswani a publicat Chicago (2007), inspirat de experienta sa in SUA, Clubul auto Egipt (2013) si Republica, aici (2018), in care critica regimurile autoritare.
Pe langa activitatea literara, al-Aswani a fost si un activist politic activ. A fost un critic vehement al regimului lui Hosni Mubarak si unul dintre sustinatorii Revolutiei Egiptene din 2011. A publicat numeroase articole in ziare importante, precum Al-Shorouk, The New York Times si The Guardian, in care a denuntat coruptia si lipsa democratiei in Egipt. Din cauza acestor pozitii, regimul militar egiptean i-a interzis cartile in tara natala, iar al-Aswani a fost nevoit sa traiasca in exil incepand cu 2019, stabilindu-se in Franta.
In ceea ce priveste viata personala, este cunoscut faptul ca este casatorit si are copii, insa detaliile despre familia sa sunt putin cunoscute, deoarece este foarte discret. Nu exista informatii publice despre viata sa amoroasa in afara de casatoria sa.
Din punct de vedere cultural, al-Aswani este considerat unul dintre cei mai importanti scriitori arabi contemporani, fiind comparat adesea cu Naguib Mahfouz. A sustinut numeroase conferinte in universitati din intreaga lume si a fost invitat la festivaluri literare internationale. In plus, este membru fondator al miscarii politice Kefaya, care a militat impotriva regimului Mubarak in anii 2000.
Asafir al-Nil (Pasarile Nilului, 1990) marcheaza debutul literar al lui Alaa al-Aswani, fiind un volum de povestiri ce surprinde viata cotidiana a egiptenilor. Blocul Iakubian (The Yacoubian Building, 2002) este romanul care l-a consacrat international, oferind o fresca sociala a Egiptului modern prin vietile locatarilor unui imobil din Cairo. Cartea a fost un bestseller si a fost adaptata pentru film in 2006. Chicago (2007) prezinta experientele unor studenti si profesori egipteni din SUA, explorand teme precum identitatea, emigratia si coruptia politica. Niran Sadiqa (Dragoste pe timp de ura, 2010) este o colectie de povestiri ce analizeaza relatii sentimentale si conflicte personale intr-o societate in continua transformare. Clubul auto Egipt (The Automobile Club of Egypt, 2013) se petrece in perioada coloniala si urmareste viata unei familii egiptene angajate intr-un club exclusivist pentru britanici, evidentiind inegalitatile sociale si tensiunile politice ale epocii. Jumhuriyyah ka'ann (Republica, aici, 2018) este un roman cu puternice accente politice, care analizeaza evenimentele Revolutiei Egiptene din 2011 si efectele represiunii autoritare. The Dictatorship Syndrome (2019) este un eseu in care autorul examineaza mecanismele dictaturii si impactul acesteia asupra societatilor, incluzand atat lumea araba, cat si alte regimuri autoritare.
Alaa al-Aswani a fost apreciat atat de criticii literari, cat si de cititori pentru stilul sau direct si curajos, care exploreaza problemele sociale, politice si culturale ale Egiptului si lumii arabe. Romanul Blocul Iakubian a fost aclamat la nivel international, fiind considerat una dintre cele mai puternice si autentice fresce ale societatii egiptene contemporane. Multi critici l-au comparat cu Naguib Mahfouz, laureatul Premiului Nobel pentru Literatura, datorita talentului sau de a reda complexitatea realitatilor sociale printr-o naratiune accesibila si captivanta.
Totusi, Al-Aswani nu a fost scutit de controverse. In Egipt, scrierile sale au fost privite cu suspiciune de catre autoritati si unele segmente conservatoare ale societatii, care l-au acuzat ca prezinta o imagine prea dura si negativa a tarii. Blocul Iakubian, in special, a fost criticat de islamisti si traditionalisti pentru abordarile sale legate de coruptie, homosexualitate si abuz de putere. Cu toate acestea, succesul cartii a demonstrat ca publicul era interesat de subiectele tabu pe care le aborda.
In strainatate, Al-Aswani a fost considerat un reprezentant important al noii literaturi arabe, iar criticii occidentali au apreciat realismul sau social si abilitatea de a spune povesti puternice despre conflictele politice si culturale din Egipt. Carti precum Chicago si Republica, aici au fost vazute ca lucrari deopotriva literare si politice, demonstrand angajamentul sau fata de democratie si libertatea de expresie.
Pe masura ce regimul egiptean a devenit mai represiv, Al-Aswani a fost tot mai criticat de sustinatorii guvernului, iar in 2019 i s-a interzis sa publice si sa participe la evenimente culturale in Egipt. Acest lucru nu i-a afectat insa reputatia internationala, fiind invitat sa tina conferinte si sa participe la festivaluri literare din intreaga lume.
Opere: Blocul Iakubian, Chicago, As fi vrut sa fiu egiptean.