Cruciadele vazute de arabi

Momentan acest titlu nu se află în stoc. Intră în pagina de produs, și alege să fii notificat prin email când reintră în stoc!


Amin Maalouf - Cruciadele vazute de arabi
De-a lungul istoriei multe evenimente au influențat masiv imaginarul colectiv și au devenit puncte de cotitură în istoria universală a lumii. Înainte de modernitate, cu mult mai devreme de războaiele moderne, de conflagrațiile mondiale, de digitalizarea lumii și de așa-numitul război informațional, au existat confruntări în numele credinței. Biserica Catolică a reprezentat sursa principala de la care au pornit aceste evenimente soldate cu milioane de morți și care aveau să domine spațiile occidentale și orientale vreme de câteva decenii. Expedițiile militare care aveau ca punct de pornire state arabe, precum Palestina sau Ierusalim, aveau să se extindă pe tot teritoriul european și să aducă dezbinare și haos.
Într-o societate aflată în plină expansiune politică, ideea cruciadelor nu era chiar nebunească. Totuși, lupta pentru teritorii și cucerirea acestora venea la pachet cu dorința cruciaților de a-și impune normele religioase acolo unde reușeau să se stabilească. Tocmai de aceea, în primă fază, aceste conflicte erau cunoscute la nivel internațional drept așa-numitele războaie sfinte. La o analiză mai atentă. Vom observa implicarea directă a Vaticanului sau a Romei în toată această dezordine mondială, care, la acea vreme, căpăta din ce în ce mai multă greutate.
Situația politică din Orientul Mijlociu nu era deloc una prosperă, iar multe state arabe erau în pericol de a fi subjugate. Astfel, se pornește o reorganizare politico-socială, care va avea urmări grave chiar și câteva secole mai apoi. Bizanțul se află și el într-o cumpănă fără precedent, iar descătușarea de forțe care urmează va agrava și mai mult situația. State ca Izmir, Smirna sau Rum sunt văzute ca o potențială amenințare pentru restul popoarelor bizantine.
Astfel, se formează mai multe califate, iar principii sunt și ei atrași în această asiduă luptă pentru stăpânire. Prima astfel de Cruciadă datează din anul 1096, sub conducerea Papei Urban al II-lea, care descrie această acțiune ca fiind un mijloc de opreliște pentru ascensiunea dușmanilor creștinismului. De aici înainte, cruciadele au dominat zeci de ani teritoriul european, iar arabii au fost pe rând oprimași sau agresori. Totuși, latura simbolică a acestora s-a păstrat, iar războaiele s-au dus în numele credinței, cum s-a stabilit la început.
Leagănul acestor evenimente va fi Constantinopolul, iar țelul lor expansiunea și subjugarea acelora care nu recunoșteau religia creștină.
În lucrarea de față, Maalaouf declară că țara sa a fost printre cele mai afectate de astfel de evenimente, pe care el însuși le cataloghează drept barare. Totuși, reușește să rămână obiectiv și face o incursiune deosebită în istoria Europei de altădată. Scrierea sa este plină de date istorice relevante, de fel și fel de trimiteri către alte națiuni și popoare importante, iar publicul va fi de-a dreptul fascinat de toate acestea. Tradusă în mai multe limbi de circulație internațională, avea să devină una dintre cele mai căutate lucrări de genul, iar numele scriitorului va atinge legenda. Astăzi, cartea poate fi găsită în mai multe ediții pe site-ul nostru, după cum urmează: Polirom (2008), Univers (1997), Litera (2010), Corint (2001).


sus