Romanul meditativ, revelator și existențial, “Viața unui bărbat necunoscut”, “La vie d'un homme inconnu”, în limba franceză, de Andrei Makine, a apărut în anul 2009, la editura Seuil, din Paris, Franța, fiind o operă ce propune o poveste captivantă despre un personaj exilat, din Rusia, care ajunge acum, după mai mulți ani, să revină în Sankt Petersburg pentru a-și regăsi o nouă viață în mrejele dragostei. Doar că, acesta află cu stupefacție că nimic din ceea ce își imagina că va găsi aici, nu mai reușește să atragă, totul fiind acum disprețuitor, existența din Rusia contemporană, fiind captată de alte interese meschine, ce reies din noua latură capitalistă a lumii.
Pe lângă toată această poveste tulburătoare creată din ipocrizie și globalizare, cheia operei rămâne, iubirea, o iubire ce iese din tipare, fiind îngropată în alte tendințe disprețuitoare de ieri și de azi, totul într-o operă care pune accent pe efectul material imediat și mai puțin pe trecut și pe eroism, bărbatul necunoscut, fiind aici imaginea unui erou căzut, ce își pierde spiritualitatea și puterea patriotică, printre degetele soioase ale liderilor sovietici și nu numai.
În România, romanul apare în anul 2010, la editura Polirom, din colecția Biblioteca Polirom, în format broșat, fiind singura editură care publică romanul, altă ediție, fiind publicată în anul 2016, având o traducere din limba franceză de Vlad Stroescu.
Andreï Sergueïevitch Makine, pe numele său complet, s-a născut la data de 10 septembrie 1957, în Krasnoyarsk, fosta Uniune Sovietică, fiind un scriitor francez de origine rusă de o importantă ținută, unul care pune accent pe libertatea cuvântului în ceea ce privește trecutul și prezentul țării sale natale, Rusia.
Încă de mic este atras de limba franceză, la vârsta maturității, acesta primind azil politic în Franța și creând un adevărat univers scriitoricesc apreciat de francezi cu diferite premii, devenind chiar și membru al Academiei Franceze.
Primele sale scrieri, sunt lirice, alegând să pună pe foaie poezii englezești, iar mai târziu, după ce ajunge în Franța, începe să scrie romane, doar că nu are parte de succesul scontat, fiind refuzat de mai multe edituri.
Printre cele mai marcante opere semnate de Makine, putem aminti de “Le crime d'Olga Arbelina”, 1998, “La musique d'une vie”, 2001 sau “L'Amour humain”, 2006.
Romanul “Viața unui bărbat necunoscut” de Andrei Makine reprezintă un amplu document creat pentru a scoate la lumină memoria vechilor eroi, însă și pentru a arăta hidoșenia care schimbă din temelii caractere umane și arhitecturi istorice, opera fiind un cumul de detalii marcante din trecutul aspru și uitat al războiului, dar și un semnal de alarmă asupra tăvălugului greu de oprit al globalizării.
Însumând cele două aspecte, prezent și trecut, autorul așează în prim planul evenimentelor o relație de dragoste și un destin uman intens măcinat de tot ceea ce îl înconjoară, Ivan Șutov, fiind aici ratatul din operă, și pentru ca totul să fie cât mai veridic în această existență ratată, el este un scriitor exilat din Rusia în Franța, cu inima arsă din pricina iubirii neîmpărtășite venite din partea unei tinerei franțuzoaice.
Șutov încearcă să își resusciteze destinul și existența sa care tinde să se prăbușească iremediabil, alegând să revină acasă, în Sankt Petersburg, după foarte mulți ani, cu un singur gând călăuzitor și anume, dragostea pentru iubita sa din tinerețe.
Ajuns în Rusia natală, Șutov, află repede că nimic din ceea ce credea că va găsi în acest spațiu, nu mai este atât de etic și moral, pe cât se aștepta, aici întâlnind un personaj marcant, care îi va crea o avalanșă de gânduri despre trecut, bătrânul Volki, fiind cel care îi va cristaliza existența în trecut, bătrînul, fiind somat să părăsească o cameră de cămin, pentru dezvoltarea unei afaceri înfloritoare condusă de familia iubitei sale din tinerețe.
Astfel, cu trecutul aruncat la ghena istoriei artificiale și cu o iubire ce pune accent pe bani, Șutov, alege să se întoarcă acasă, însă, ajunge să fie captiv în goliciunea termenului, căci nimic nu este “natal” pentru acesta, totul fiind doar o imagine deformată a unei epoci schimbate din temelii.