Anne Holt este celebră pentru o serie de romane polițiste, care ne vor șoca și ne vor surprinde. Fosta ministră a justiției, avocată de profesie, avea să se remarce prin realismul cu care își evocă poveștile și pentru eroii curajoși pe care îi înfățișează. Autoarea creează cu ardoare povești pline de mister și dă dovadă de o inteligență literară fără precedent. Cumva, Holt se inspiră din autorii copilăriei sale, iar Agatha Christie este unul dintre cele mai cunoscute modele ale sale.
Poate cea mai cunoscută scriere pe care o semnează Holt este “Ura”, însă reușește să ne surprindă magistral și cu alte lucrări geniale. Personajele pe care le imaginează Holt sunt complexe, pline de farmec și de-a dreptul ambițioase.
Suspansul este punctul forte al lucrărilor scriitoarei norvegiene, iar acțiunea se amplifică cu fiecare capitol. Treptat, luăm parte la mai multe schimbări de perspectivă, iar autoarea ne surprinde cu fiecare pagină, adăugând un artificiu literar în plus, construind alte personaje ori conturând noi capcane pentru personajele sale.
“Moartea demonului” este una dintre scrierile cele mai de preț ale literaturii scandinave, iar aprecierile vor fi multiple la adresa acestui roman fenomen al contemporaneității. Acțiunea se petrece la Oslo, într-un orfelinat sinistru, unde Olav, un băiețel de 12 ai, creează haos. Relația acestuia cu directoarea stabilimentului este una dificilă, cel mic nutrind o ură morbidă față de aceasta. Totuși, ar fi băiatul capabil de o crimă fără precedent? Când femeia este găsită înjunghiată în biroul său, lucrurile ies de pe făgașul normal. Treptat, lucrurile devin din ce în ce mai neclare, iar autoarea are darul de a complica și mai mult povestea. Nebunia se instalează brusc, autoarea fiind concentrată pe latura psihologică a personajului său, dar și pe relația pe care o are acesta cu celelalte personaje. Acest thriller captivant se derulează rapid, iar Holt aduce un plus de suspans când ne așteptăm cel mai puțin.
Suntem, așadar, captivi într-o poveste plină de necunoscute, urmărim un personaj gingaș în aparență și încercăm să înțelegem de ce ar apela acesta la un astfel de gest. Martori nu există, iar copilul nu dorește să colaboreze cu anchetatorii. Ceea ce se anunța o anchetă simplă, devine un caz complicat chiar și pentru cei mai pricepuți detectivi.
Romanul este plin de accente tenebroase și duce cititorul spre exasperare, căci nimic din ceea ce a fost expus drept adevărat, nu se dovedește a fi așa. Autoarea are darul de a complica și mai mult acțiunea, iar mediul devine trist și plin de angoase. Pe alocuri, se fac trimiteri către alte crime celebre, pe care detectivii le-au anchetat de-a lungul vremii, însă nimic nu pare a se elucida de această dată.
În peisaj își face apariția un personaj straniu, fără nume, care susține că l-ar cunoaște mai bine pe eroul nostru și pretinde să aibă informații pe care nimeni nu le deține. Deși povestea pare ireală și cusută cu ață albă, acestuia i se oferă șansa să vorbească. Va aduce acest nou venit rezolvarea anchetei și încheierea cazului? Or, de fapt, nici acest personaj nu este cine pretinde că ar fi? Vom afla răspunsurile spre finalul lucrării, iar surpriza va fi uriașă.
Cartea va fi extrem de bine primită pe piața internațională de carte, iar numele autoarei va atinge legenda. Tradusă în peste 30 de limbi de circulație internațională, lucrarea poate fi găsită pe site-ul nostru în mai multe ediții, după cum urmează: Trei (2016), Trei (2014).