Lucrarea arhicunoscută în literatura română, avea să cucerească și piața de carte internațională odată cu traducerea în limba franceză venită la câțiva ani de la apariție. Romanul „Baletul mecanic” este scrierea care îi va aduce succesul lui Petrescu și faima mondială, iar lucrarea în sine va fi catalogată drept magistrală și va stârni impresii majore în societatea vremurilor. Cartea prezintă o poveste despre regăsirea și renunțare, despre sacrificiul suprem și condiția omului într-o lume efemeră și într-o continuă schimbare și decădere. Viața, în viziunea lui Petrescu, este un dans de balet, un dans murdar și revoltător, crunt și degradant, care este jucat de niște personaje măcinate de angoase puternice și bântuite de fantome ale trecutului. În centrul acțiunii se afla Dan, un personaj de bani gata, care se îndrăgostește iremediabil de Angela, o femeie superbă, dar care nu îi va împărtăși sentimentele niciodată. Când femeia moare subit, o serie de lucruri se petrec, iar Dan ajunge un nefericit, care bântuie pe străzile triste ale Bucureștiului.
Totuși, romanul se complică atât de mult încât ajungem să urmărim mai multe personaje în paralel, iar acțiunea parca stă la un pas să explodeze. Personajul negativ este Eliazar, un bărbat ranchiunos și rău, care este măcinat de ură și dornic să aducă cât mai multe cele în lume. Bărbatul țese o adevărată pânza de păianjen în jurul lui Dan și tot ce se petrece cu acesta este rezultatul unor uneltiri parcă rupte dintr-un film străin.
Când Dan se recăsătorește, printr-o conjunctură bizară, cum altă femeie, Ludmila, lucrurile par a se domoli. Nici pe departe însă, căci ghinionul îl ajunge din urmă și aici pe eroul nostru. Trebuie spus că Ludmila este croitoreasă, iar în acest moment al vieții sale este însărcinată să îmbrace câteva păpuși din balet. De aici înainte de pornește o dovadă fantastică, iar Eliazar își face din nou apariția în peisaj. În mod ciudat, păpușile prind viață și capătă puteri supranaturale și atacă protagoniștii în cel mai sadic mod cu putință. Lucrarea devine greu de asimilat, greu de crezut și chiar ne induce o stare depresivă și melancolică. Relația creată între personaje devine problematică și nu pricepem, la prima vedere, în ce se vor transforma acești eroi.
Eliazar este răul suprem, care domnește peste tot și toate și care ne va asupri până în ultimele pagini și care va învălui întreaga poveste. În accepțiunea lui Petrescu, viața este un simplu joc de balet, căruia trebuie să ii învățăm pașii și pe care trebuie să îl dominăm încă de la început, dar pe care nu îl vom câștiga niciodată. Lucrarea este disponibilă pe site-ul nostru în mai multe ediții, iar acestea se regăsesc pe site-ul nostru, după cum urmează: Cartea Românească (1931), Minerva (1975), Junimea (1987).