Lucrarea din sfera științei, psihologiei și relațiilor social-economice denumită “Inteligența socială – Noua știință a relațiilor umane”, “Social intelligence - The new science of human relationships”, în limba engleză, de Daniel Goleman, a apărut în anul 2006, la editura Bantam Books, din New York, Statele Unite, fiind una dintre titlurile foarte cunoscute ale autorului american, cel care și-a dedicat cariera acestor titluri de cărți ce intervin pe latura psihologică, socială, științifică sau economică, lucrarea de față, fiind una dintre cele mai vândute cărți din palmaresul literar al autorului, după succesul lucrării “Inteligența emoțională”.
În cuprinsul acestei cărți, autorul realizează o amplă radiografie a ralțiilor dintre oameni și vorbește despre problemele pe care aceștia le întâmpină, oferind nu doar o trecere în revistă a relaționării, ci și o amplă prezentare a anatomiei creierului, cel care stă la baza tuturor proceselor umane, fie ele voluntare sau involuntare.
Pe de altă parte, autorul pune accent pe spiritualitate în tot acest drum de elaborare a volumului, spiritul, umanitatea, relaționarea și psihologia, fiind elementele care se îmbină armonios în ritmul unor legături neuronale complex dezvoltate.
În România, lucrarea apare în anul 2007, la editura Curtea Veche, în format broșat, fiind singura editură care publică lucrarea, cealaltă ediție, fiind publicată în anul 2018, având o traducere din limba engleză realizată de Ileana Achim.
Daniel Goleman s-a născut la data de 7 martie 1946, în orașul Stockton, din California, Statele Unite, fiind un important scriitor și jurnalist științific de origine evreiască, cel care reușește prin operele sale să intre de foarte multe ori în clasamentul realizat de “New York Times”, pentru cele mai importante best selluri, din sfera psihologiei și științei.
Mai târziu realizează diferite călătorii pentru a studia în India, acolo unde are parte de perspectiva unui guru, cel care îi va deschide capacitatea spirituală bine armonizată.
Din anii ’70, Goleman revine la Harvard, ca lector pentru un curs de psihologie, fiind mai târziu recrutat pentru a lucra în cadrul “New York Times”.
Prima sa carte, apare în anul 1977, “Varietăți ale minții meditative”, fiind opera cu care acesta intervine pe planul psihologiei aplicate, iar printre cele mai importante opere semnate de autor, putem aminti de “O forță a binelui – Viziunea lui Dalai Lama pentru lume”, 2015 sau “Liderul în inteligența emoțională”, 2019.
Lucrarea “Inteligența socială – Noua știință a relațiilor umane”, de Daniel Goleman, reprezintă o amplă lucrare ce poate fi considerată o adevărată teză de doctorat, având parte de o sumedenie de coordonate diferite în ceea ce privește relațiile umane din societate, dar și aspectele care intervin în subconștientul uman, totul pentru a contura un document de o amplă ținută în planul psihologiei aplicate.
Ideea de bază pe care se axează opera de față, vorbește despre problemele de relaționare pe care oamenii le au în viața de zi cu zi, neuroștiința, fiind cea care vorbește în limbaj de specialitate și la obiect despre aceste probleme.
Mare parte din lucrare pune accent și pe creier, pe așa numitele drumuri inferioare și superioare care delimitează creierul, astfel că, drumul inferior, care intervine la nivelul amigdalei, pune accent pe inconștient și implicit pe impresii și sentimente neprocesate, deci plasate în inconștient, drumul superior, fiind, însă partea conștientă a creierului, care conștientizează și analizează informația.
Pentru a trece la subiectul lucrării, Goleman, realizează o paralelă între inteligența emoțională și cea socială, diferența dintre cele două stând în interacțiune, emoția ținând de planul personal, iar cea socială, de cel interpersonal.
Diferențele de gândire care apar, mai ales la lideri, oameni de afaceri sau negociatori de succes, stă chiar în capacitatea acestora de a se descurca ușor în această relaționare, aceștia având foarte bine dezvoltată inteligența emoțională, știind cum să echilibreze conflictele interioare și cum să le incline, mai apoi în favoarea acestora, finalitatea fiind succesul pe planul economic sau social.