Scriitoare americană recunoscută la nivel internațional, avea să câștige faima pentru scrierile sale pline de sensibilitate. Nominalizată la Premiul Nobel pentru Pace în repetate rânduri și câștigătoare al Premiului Pulitzer, autoarea se remarcă prin numeroase opere, cea mai renumită fiind “Vârsta inocenței”.
Wharton se naște și viețuiește într-o epocă plină de clișee, guvernată de nebunia patriarhatului și de o instabilitate socială fără margini. America sa, cea în care își poziționează de fiecare dată acțiunea romanelor sale, este stranie, dogmatică și plină de cutume. Urmele crizelor sociale se resimt, iar goana de îmbogățire a populației este atent exploatată în scrierile sale.
Cărțile pe care autoarea le aduce în atenția publicului sunt pline de sensibilitate, populate de personaje pline de contraste, urmărite de fel și fel de angoase. Cumva, scriitoarea se inspiră din operele de altădată, ba chiar din Shakespeare și alți clasici. În centrul acțiunii se află, de regulă, o femeie puternică, mânată de dorință și cuprinsă de nebunia unei iubiri pasagere. Stre deosebire de alte romantice, precum Jane Austen sau Emily Bronte, Wharton este realistă și își creează eroinele cu luciditate și transparență.
Femeile lui Wharton sunt senine și își duc cu măreție păcatele, fără să se simtă rușinate ori copleșite de faptele pe care le-au comis. Pe alocuri, în concepția autoarei, femeia se situează pe aceeași scară cu bărbații, iar asta o face de neînvins.
“Vara primei iubiri” este plină de necunoscut, dar ne va fascina încă de la prima pagină. Vom urmări istorisirea până la final și vom fi uimiți de capacitatea de evocare de care dă dovadă autoarea. Iubirea și neputința se întrepătrund magistral, iar autoarea are puterea să construiască personaje în jurul acestor stări. Astfel, cădem pradă unui lung șir de melancolii ale eroinelor și suntem părtași la o ascensiune sau decădere a acestora.
Aspectele morale sunt extrem de importante la Wharton, la fel ca și latura psihologică a femeilor pe care le conturează. Emoțiile iau locul rațiunii adesea, iar raporturile dintre sexe sunt întotdeauna egale. Nu asistăm la un manifest feminist, dar identificăm nuanțe ale acestuia în manuscrisul de față. Suntem copleșiți de dăruirea personajelor, de angoasele care le tulbură somnul și de visurile mărețe spre care acestea aspiră.
De cealaltă parte, bărbatul este descris ca fiind un susținător al femeii, un ins stabil din punct de vedere emoțional și financiar, care știe să distingă dincolo de aparențe. Este drept, lucrarea este, pe alocuri, clișeică, iar personajele sunt greu de înțeles și de acceptat.
Tradusă în mai multe limbi de circulație internațională, cartea se va bucura de atenția sporită a criticilor și de admirația cititorilor de pretutindeni. Pe site-ul nostru, la numai un click distanță, aceasta este disponibilă în mai multe ediții, după cum urmează Orizonturi (2013), Leda (1994).