Ellen White este una dintre cele mai căutate autoare de scrieri religioase pe care literatura universală ni le oferă. Născută într-o perioadă în care drepturile femeilor erau suprimate și aproape inexistente, autoarea are forța să creeze lucrări fascinante, pornind de la viziunile pe care susține că le are.
Societatea predominant patriarhală de la acea vreme îi va oferi autoarei contextul perfect pentru a rămâne departe de ochii lumii o bună bucată de vreme și a se deducă întru totul scrisului. White citește numeroase manuscrise religioase, se documentează despre viețile celor de dinaintea ei, este cuprinsă de frenezia veacurilor de dinainte și urmărește cu ardoare ce se petrece în zilele sale. Totuși, lucrările sale nu vor fi asemenea celor de dinainte, simple opere biografice, fără esență, ci vor deveni adevărate lucrări legendare, dedicate credinței și căii către iertare.
Viața de altădată, cultele religioase, neputința omului simplu și hiperbolizarea divinității sunt numai câteva dintre elementele pe care autoarea le va exploata cu ardoare în scrierile sale. Totuși, White va fi adesea criticată pentru susținerea unor idei libertina, pentru abordarea unor teme diverse și pentru invocarea credinței. Cumva, deși este urmărită îndeaproape, autoarea nu se dezice de la crezul său și oferă umanități scrieri revoluționare, pline de tact și menite să impresioneze generații de-a rândul.
Patriarhi și profeți nu este o lucrare oarecare, este o pledoarie pentru credință, pentru urmarea acesteia până la finele veacului. Scrierea ne vorbește despre de limitările dintre real și imaginar, despre utopia credinței, despre luptele care s-au dat în numele acestei structuri și despre fețele încoronate ale bisericii. Opera pornește încă de dinaintea erei noastre, cu o prelegere interesantă despre vremurile în care Iisus apare ca un nou venit, un profet venit de nicăieri, cu simpla menire de a aduce liniștea și bunătatea pe pământ. În contradicție cu acesta, apare Pilat, cel care devine, indirect, călăul Mântuitorul. De asemenea, autoarea face trimiteri către Barabas ori către Iuda, cel care a săvârșit păcatul trădării lui Iisus în schimbul a treizeci de arginți.
Cartea este pe cât de interesantă, pe atât de profundă, iar White are capacitatea de a ne trimite în trecut și de a ne determina să urmărim cu atenție incursiunea religioasă. Ce-i drept, White este magistrală în descrieri și profundă în asocieri, însă riscă să înfrumusețeze istoria și să ofere nuanțe false unor pasaje importante ale acesteia. De altfel, autoarea însăși avea să susțină că a conceput această carte în urma unor viziuni stranii, care au urmărit-o întreaga viață.
Nu știm dacă aceste profeții și viziuni au fost, într-adevăr, reale, dar au reprezentat un alibi interesant pentru poveștile cărora le dă viață. Scrierea va fi tradusă în mai multe limbi de circulație internațională, distribuită masiv în mai multe state și utilizată drept sursă de inspirație pentru autorii aflați la început de drum. Numele autoarei avea să facă înconjurul lumii, iar celebritatea sa va atinge cote impresionante.
Pe site-ul anticariatului nostru, la numai un click distanță, cartea este disponibilă în mai multe ediții, după cum urmează: Viața și Sănătate (2011), Viața și Sănătate (1996).