Ernst Meumann a fost un psiholog și teoretician german, cunoscut pentru contribuțiile sale semnificative în domeniul psihologiei educaționale, al psihologiei percepției și al esteticii. A fost un pioner în aplicarea metodelor psihologice pentru înțelegerea artei, percepției și experiențelor estetice.
În cartea "Sistemul esteticii", publicată pentru prima oară în anul 1908, Meumann își expune teoria esteticii prin prisma psihologiei, în care consideră că experiența estetică este influențată semnificativ de procesele cognitive și afective ale individului, fiind un fenomen complex care implică percepția, emoțiile și gândirea. Conform autorului, arta este strâns legată de procesele cognitive și afective ale individului, iar experiență estetică nu este doar rezultatul unui stimul extern, ci și al modului în care acesta este prelucrat de către subiect. În lucrarea sa, Maumann subliniază importanța percepției în procesul estetic, considerând că aceasta nu este un act pasiv, ci un proces activ de construcție a semnificațiilor. Percepția estetică implică o combinație între stimulii externi - formele sau culorile -, și modul în care aceștia sunt organizați și interpretați de către observator. De asemenea, sentimentele și emoțiile joacă un rol esențial în experiența estetică, aprecierea unui obiect sau a unei lucrări de artă bazându-se pe un sentiment de armonie sau disonanță, care este generat în urma interacțiunii dintre elementele perceptive și contextul personal al individului. În viziunea lui Meumann, actul estetic este un proces complex în care percepția și sentimentul estetic sunt interconectate cu activitatea mentală, cum ar fi imaginația, asocierea de idei și evaluarea personală a valorii estetice. Acest act implică o evaluare activă și o reacție cognitivă față de obiectul de artă. Un aspect deosebit al lucrării este integrarea esteticii în cadrul psihologiei, autorul explorând modul în care activitățile cognitive, precum atenția, memoria și imaginația, influențează aprecierea artistică, această abordare adăugând profunzime înțelegerii procesului estetic, fiind mai mult decât o simplă teorie a formelor și culorilor. Printre punctele forte ale lucrării se numără: interdisciplinaritatea - autorul reunind concepte din psihologie, filosofie și teorie estetică, ceea ce face ca lucrarea să fie relevantă atât pentru teoreticienii artei, cât și pentru cei interesați de procesele cognitive și afective implicate în percepția estetică; accesibilitatea - deși este o lucrarea teoretică, stilul autorului este destul de accesibil pentru cititorii non-specializați, exemplele prezente în carte ajutând mult la clarificarea conceptelor mai dificile; perspective inovative - abordarea integrată a psihologiei în estetică este un punct inovator, autorul abăutându-se de la teoriile tradiționale care se concentrează pe formele obiective ale artei, punând accentul pe modul în care subiectul percepe și reacționează la artă, luând în considerare diferitele procese psihologice implicate. Printre punctele slabe ale lucrării se numără: complexitatea teoretică - pentru cititorii mai puțin familiarizați cu psihologia cognitivă sau cu esteticile filosofice mai avansate, anumite pasaje pot fi dificil de înțeles, chiar dacă autorul încearcă să explice cât mai clar, complexitatea unor concepte poate reprezenta o barieră pentru cititorii neinițiați; lipsa unui exemplu practic exhaustiv - deși în carte sunt prezentate câteva exemple, nu se explorează în detaliu modul în care teoriile lui Meumann se aplică concret în analiza unor lucrări de artă.
Desi lucrarea "Sistemul esteticii" este considerată o contribuție importantă în domeniul esteticii și psihologiei, ea nu a fost lipsită de controverse, existând multe puncte de vedere critice, ce țin atât de metoda utilizată, cât și de limitările teoretice ale lucrării. Printre acestea se numără: lipsa unei baze filosofice, prea multă focusare pe aspecte cognitive și afective, neglijența influenței culturale și istorice.
Cartea "Sistemul esteticii" se regăsește pe rafturile anticariatului nostru în trei ediții, și anume: Agora (1993), Ion C. Văcărescu (1926) și Cassei Scoalelor (1926).