Cunoscut pentru lungile sale tratate filosofice, Durrenmatt este unul dintre cei mai apreciați scriitori elvețieni ai timpului său, iar ideile îi sunt preluate și reinterpretate chiar și astăzi. Se naște în Elveția, pe care o părăsește de timpuriu și se stabilește în Germania pentru o vreme îndelungată. Este curios și idealist, iar pasiunile sale sunt multiple și includ arii diverse.
Citește clasicii antichității timpurii, este admiratorul lui Kant și Hegel și chiar va fi comparat cu aceștia. Îl interesează politica și moravurile, dar acestea nu merg bine împreună, așa că se dedică scrisului. Pornește într-o căutare neobosită, care îi va aduce atât inspirația, cât și libertatea de exprimare după care a tânjit mereu.
Scrie pe diverse teme, este apreciat și urât deopotrivă, iar numele său capătă greutate prin prisma ideilor pe care le susține și le promovează. Este un patriot convins și va fi întotdeauna strâns legat de tărâmurile elvețiene, la care se va întoarce de fiecare dată când vrea să se reculeagă ori să se reinventeze. Adesea, împrumută idei de la scriitorii pe care îi admiră și le analizează cu atenție, reutilizându-le.
Cartea de față, deși nu este cea mai căutată din palmaresul său, este una care l-a ajutat să capete celebritatea de care se va bucura. Deși nu are acțiunea și întinderile unui roman, această nuvelă polițistă este diferită și originală. După cum ne-a obișnuit, autorul își maschează ideile valoroase sub scrieri aparent mediocre. Totuși, cartea pornește alert și acțiunea se întregește de la o pagină la alta. O crimă, un cadavru și niciun suspect. Sună ca un roman polițist autentic, poate chiar unul din palmaresul Agathei Christie.
Totuși, la o analiză mai amănunțită, este o pledoarie pentru dreptate și vinovăție și o prelegere filosofică extrem de originală și interesantă. Durrenmatt transformă acțiunea și își înzestrează eroii cu fel și fel de calități ascunse. Aici nimeni nu este cine pretinde, iar scrierea are momente gotice foarte bine structurate și care au rolul de a ne bulversa și intriga, Treptat, personajele se transformă, acțiunea se amplifică, iar ceea ce părea o simplă nuvelă polițistă, devine un tratat despre moralitate.
Într-o Elveție prosperă, aflată la apogeul progresului de orice tip, eroii se pierd în drame de zi cu zi, în monotonie, în greșeli care puteau fi evitate, în acțiuni negândite, iar rezultatul final este de-a dreptul dramatic. Emoția ne însoțește pe tot parcursul nuvelei, iar tragedia lovește când ne așteptam mai puțin. Adesea, ne întrebăm dacă narațiunea este inspirată din realitate, iar personajul este, de fapt, un alter ego al autorului. Treptat, ajungem la finalul nuvelei și deprindem noi învățături și noi idei. Autorul este și de această dată original și plin de idei inovatoare, iar nuvela se transformă într-un tratat nemaipomenit, care ne va urmări vreme îndelungată.
Tradusă în peste 30 de limbi de circulație internațională, scrierea se va bucura de un succes răsunător. Pe site-ul nostru, la numai un click depărtare, poate fi găsită în mai multe ediții, dintre care amintim: Editura pentru Literatură (1990), Univers (1998).