Dramaturg și prozator elvețian de renume mondial, se remarcă mai întâi prin desene grafice și prin articole de presă pe diverse teme. Studiază germană și filosofie, este interesat de literatura veche și pasionat de studiile discutabile ale lui Kant sau Hegel. Este unul dintre cei mai cunoscuți scriitori ai Elveției, iar scrierile sale tratează problematica dreptății și a vinovăției. Cumva, primele sale lucrări sunt texte despre filosofie și prelegeri pe diverse teme, cu precădere socio-politice. Astfel, Durrenmatt se remarcă mai întâi ca intelectual simplist și curajos, ulterior își face debutul ca scriitor de romane.
Este comparat chiar cu aceia pe care îi apreciază, Hegel, Kant sau chiar Marx, iar această asociere îl va determina să fie și mai curajos și să își susțină ideile cu și mai multă vervă.
Romanul de față este unul dintre cele mai apreciate ale literaturii internaționale, iar numele scriitorului va ajunge între cele mai apreciate din istoria Elveției. Cumva, cartea este o prelegere deosebită despre dreptate și vinovăție. Scriitorul face o pledoarie pentru regăsirea stării de fapt a individului și pentru revenirea la umanitate. El oferă exemple extraordinare din viața de zi cu zi a societății elvețiene în plin progres și ne vorbește despre echitate și dreptate. Încă din Antichitate, conceptul dreptății a fost amplu dezbătut și analizat de gânditorii veacului, iar pledoariile în favoarea sau în contra acesteia au dominat veacuri de-a rândul societatea internațională.
Autorul nostru însă se îndepărtează de ideile clasice despre dreptate și înfăptuirea sa, iar discursul lui Durrenmatt va fi extrem de apreciat și discutat. Cumva, acesta este curajos în exprimare și reușește să aducă în prim plan o poveste plină de învățăminte. Este, de asemenea, concentrat pe raportul dintre victimă și călău și ne vorbește despre libertatea de exprimare într-o vreme în care aceasta era limitată sau chiar inexistentă.
Roman ficțional, de renume internațional, aduce în prim plan o poveste cu caracter polițist, dar care ascunde moravurile îndoielnice ale acelui veac. În centrul acțiunii se află bătrânul comisar Barlach, care anchetează un caz straniu și complicat. Trecut bine de vârsta de mijloc, aproape de pensionare, comisarul nu crede în tehnicile criminalisticii moderne și se îndepărtează de acestea. El nu anchetează criminalul, ci caută să-l folosească drept unealtă într-un plan meschin și dubios. Cumva, raporturile dintre victimă și anchetator se schimbă pe parcursul romanului, iar acțiunea se intensifică de la un paragraf la altul. Când ne așteptam mai puțin, rolurile se inversează, iar eroii devin antieroi.
Romanul va fi foarte bine primit pe piață, iar primele stocuri se vor epuiza numaidecât. Deși publicat inițial în germană, va fi tradus ulterior în 20 de limbi de circulație internațională și distribuit în numeroase state.
Pledoaria despre dreptatea a scriitorului capătă astfel înfățișarea unui roman tipic polițist, dar plin de ascunzișuri și secrete greu de digerat. Publicul este uimit de capacitatea de evocare a autorului, iar aprecierile nu contenesc. Pe site-ul nostru, romanul poate fi găsit în mai multe ediții, după cum urmează: Editura pentru Literatură (1997), Univers (1990).