Georg Simmel a fost un sociolog, filosof și teoretician german, cunoscut pentru contribuțiile sale importante avute în sociologia modernă și filosofia culturii. Simmel este considerat unul dintre fondatorii sociologiei, alaturi de figuri precum Max Weber și Emile Durkeim. Deși nu a fost apreciat la adevărat sa valoare pe tot parcursul vieții, ideile sale au avut un impact important asupra sociologiei, filosofiei și teoriei sociale.
Cartea "Religia", publicată pentru prima oară în anul 1906, oferă o perspectivă profundă și inovatoare asupra fenomenului religios. Lucrarea lui Simmel îmbină sociologia cu filosofia într-o reflecție subtilă despre relația dintre individ, societate și sacralitate. Autorul nu privește religia doar ca pe o instituție, ci mai degrabă ca pe o dimensiune existențială a vieții umane, ce transcende timpul și spațiul. În lucrarea sa, Simmel subliniază faptul că religia nu este definită doar de conținutul său specific, ci mai ales de forma pe care o ia în viață umană, privind-o ca pe o formă esențială de organizare a experienței umane, oferind un sens profund și o direcție individului în lume. Prin această perspectivă, autorul sugerează faptul că experiențele religioase nu sunt izolate de alte aspecte ale vieții, cum ar fi arta sau moralitatea, fiind toate expresii ale aceleași tendințe umane de a transcende realitatea imediată, căutând semnificații mai înalte. Unul dintre conceptele centrale ale lucrării este distincția pe care Simmel o face între forma religioasă și conținutul religios. Forma este structura universală a religiei, în timp ce conținutul este variabil și depinde de contextul cultural și istoric - adică textele sacre, mitologiile sau tradițiile fiecărei religii în parte. Forma religioasă poate supraviețui schimbărilor de conținut, chiar dacă o anumită religie sau doctrină dispare, nevoia umană de a organiza experiențele într-un cadru sacru va continua să existe, acest lucru fiind esențial pentru a înțelege religia ca un fenomen viu, dinamic și în continuă transformare. Din punct de vedere sociologic, în lucrarea lui Simmel, religia este tratată ca un fenomen ce consolidează coeziunea socială. În cadrul unei comunități religioase, indivizii găsesc sens și ordine, iar participarea la ritualuri și practici comune le conferă un sentiment de apartenență, religia funcționând ca un liant social care leagă indivizii prin valori și norme comune. Religia, în forma sa sociala, nu este doar despre coeziunea grupului, ea putând fi și un spațiu al tensiunilor și al conflictelor.
Un alt aspect important prezent în cartea lui Simmel este accentul pus pe dimensiunea individuală a experienței religioase. Autorul crede că religia, la nivel personal, este o formă de răspuns la întrebările fundamentale ale vieții: suferința, moartea, scopul existenței. În acest sens, religia nu este doar un sistem de credințe impus din exterior, ci mai degrabă o trăire interioară profundă, care ajută individul să își înțeleagă locul în lume, religia devenind o formă de mediere între individ și infinit. În general, oamenii tind să caute ordine și semnificație în fața unei lumi haotice și imprevizibile, această căutare făcând religia relevantă chiar și în modernitatea seculară. Pentru Simmel, religia este mult mai mult decât un sistem de credințe sau o practică instituțională, ea reprezentând o formă fundamentală de organizare a experienței umane și un răspuns la întrebările esențiale ale vieții. Critica autorului față de religia instituționalizată și accentul pus pe dimensiunea individuală a spiritualității fac din lucrarea sa un text relevant nu doar pentru sociologi și filosofi, ci și pentru oricine este interesat de natura profundă a credinței și a religiei în viața modernă.
Cartea "Religia" se regăsește pe rafturile anticariatului nostru în două ediții, și anume: Cartex (2018) și Dacia (1999).