Lucrare importantă din literatura universală, plină de trimiteri către filosofie și mitologie, ne cucerește și ne determină să descoperim miturile ascunse ale lumii. Scrisă într-un secol complicat din punct de vedere socio-politic, lucrarea este interzisă o vreme și chiar condamnată pentru caracterul ei puternic, pentru trimiterile stranii și pentru temele abordate cu nonșalanță.
În 1859, societatea este predominant patriarhală, rolul femeilor fiind diminuat și redus la acela de a fi auxiliare bărbatului. Căsătoriile sunt aranjate, dragostea adevărată nu poate supraviețui într-o lume a averilor, a burgheziei, a nobilimii, a titlurilor înalte. Sărăcia este ascunsă prin cotloane, în cartiere mici, neînsemnate, unde își fac veacul prostituatele, bătrânii și sărmanii. Capetele încoronate decid soarta lumii, războaiele nu au luat sfârșit, cei bogați devin și mai bogați, cei săraci sunt cuprinși de disperare. Literatura e apreciată, dar doar dacă este în ton cu crezul clasei de sus. Cei diferiți devin marginali, sunt îndepărtați din societate, boala mintală e renegată, e neacceptată, iar așa-zișii nebuni sunt exilați în centre insalubre. Europa caută strălucirea, ascunzând mizeria sub preș. Europa vrea să renască, dar cenușa vechilor obiceiuri e greu de dispersat. Ani de-a rândul, se succed monarhii și conduceri politice discutabile, se promite marea cu sarea, dar nimic nu se schimbă. Câțiva curajoși, numiți teribiliști ai epocii, dau naștere unor dezbateri, iau cuvântul, acuză, creează scrieri și romane greu de digerat, care deranjează opinia publică generală.
George Meredith este unul dintre aceștia. Curajos, axat pe psihanaliză, adesea comparat cu Freud, scrie cu patos despre toate acele adevăruri nerostite ale lumii sale. Își cenzurează ideile în dialoguri, iar personajele sale sunt inspirate din realitatea pe care o trăiește. Nu se teme, nici de cenzură, nici de regimuri, nici de dictatori, nici de sărăcie. Scrie despre tot ceea ce lumea nu vrea să audă, nu vrea să citească. E drept, marea majoritate preferă frumosul, iar Meredith scrie despre urât, despre putregaiul din lume și din oameni. Și așa, în maniera sa originală, are un succes neașteptat, care îl copleșește.
În scrierea de față, care va fi interzisă în cercurile elitiste la câteva săptămâni de la publicare, el îi dă viață lui Sir Austin, care este un burghez plin de păcate. Un soi de Tartuffe, al lui Moliere, pentru care averea este țelul suprem al vieții. Dar personajul lui Meredith nu caută doar bani cu nemiluita, caută să scoată la lumină tot ceea ce alți se tem să vadă. Va reuși?
Ei bine, în cele peste 300 de pagini, incursiunea lui este fascinantă, plină de fel și fel de trimiteri, victorioasă și măgulitoare. Publicul este purtat în lumea avarilor, în cercurile opulente de la Paris, în nemaipomenitele serate de la Geneva. Aici, în lumea bogaților, ia naștere o pledoarie nemaipomenită despre ce contează cu adevărat. Austin este prototipul avarului, iar ceilalți par a fi slugile lui neobosite. Cartea este extraordinară și va dăinui peste veacuri.
Pe site-ul nostru, la un click depărtare, lucrarea poate fi găsită în mai multe ediții: RAO (2008), Leda (2009).