Cunoscut publicului larg pentru romanul “La Medeleni", Ionel Teodoreanu se face remarcat cu un alt roman emblematic, "Bal mascat”, publicat pentru prima dată în 1929. In rafturile anticariatul nostru sunt disponibile mai multe ediții ale cărții, dintre care amintim: Scrisul Românesc (1986), Minerva (1970), Hyperion (1994).
Romanul lui Teodoreanu nu este unul preponderent romantic, ci mai degrabă o incursiune fascinantă în sufletul personajului principal masculin, Andi Danilescu.
Andi se află în cea mai bună perioadă a vieții sale, a trecut de ceva vreme de adolescență, dar nu se poate considera un bărbat matur. El se află într-o perioadă de tranziție, este urmărit de iubiri din trecut și într-o permanentă căutare de noi aventuri. Ajuns la facultate, Andi o cunoaște pe tânăra și naiva Magda Boldur cu care începe o relație. Motivul legăturii dintre cei doi nu este însă iubirea, ci mai degrabă dorința bărbatului de a ucide plictiseala anilor de studenție. În goana de a aluga singurătatea, Andi realizează că nu o iubește pe Magda, considerând-o nepotrivită, copilăroasă și prea emotivă. Nu trece mult timp și o întâlnește pe cea care avea să îi fure inima și să îi dea lumea peste cap, Ștefana Velisar.
Cuprins de ispită și fermecat de frumusețea Ștefanei, Andi renunță la iubita sa. Într-un moment nebunesc, decide să se căsătorească subit cu cea care i-a luat mințile.
Cei doi însurăței trăiesc o bună perioadă într-o fericire deplină, iar Andi pare că în sfârșit și-a aflat liniștea. Mai târziu însă, este măcinat de remușcări și alte gânduri stranii, se simte prins într-o relație care nu îl mulțumește. Treptat, tânărul devenit bărbat în toată firea, se îndepărtează de cea pe care și-a ales-o de soție și se refugiază în gânduri ciudate.
În tot acest timp, cea dintâi iubire a lui Andi s-a transformat într-o adevărată “femme fatale" a Iașului. Surprins de noua imagine a fostei sale iubite, Andi încearcă să reia legătura cu aceasta. De aici inainte, șirul evenimentelor pare a se destrama, iar acțiune devine galopantă. Intre cele trei personaje se formeaza un triunghi amoros ciudat, plin de resentimente și fantome din trecut. Pe lângă problemele de natură emoțională pe care le are Andi, observăm că acesta se confruntă și cu dorințele ascunse. Dând dovadă de un egoism iesit din comun și o dorință nestăvilită de a avea întotdeauna dreptate, Andi se scufundă treptat în propriile temeri.
Personajul lui Teodoreanu trece prin numeroase schimbări de comportament, se reinventează, după care se prăbușește din nou. Întoarcerea la soția sa pare că îi va liniști demonii, însă se dovedește a fi o împăcare de scurtă durată. Căci cei doi soți au pierdut demult legătura, au uitat iubirea ce i-a unit și abia își mai vorbesc.
Finalul cărții este unul trist, tipic scrierilor lui Teodoreanu. Ne lovim așadar de o căsnicie ruinată, o soție părăsită și un Andi care pleacă fără să își ia rămas bun, continuându-și drumul prin ceea ce a reprezentat viața sa, un bal mascat.