Jean Baudrillard a fost un filosof, sociolog, eseist și teoretician francez, considerat unul dintre cei mai influenți gânditori ai postmodernismului. A fost cunoscut mai ales pentru teoriile sale despre simulacru, hiperrealitate și societate de consum, care au schimbat radical felul în care înțelegem lumea contemporană - mai ales cultura vizuală, mass-media, publicitatea și tehnologia.
În cartea "America", publicată pentru prima oară în anul 1986, Baudrillard își împărtășește reflecțiile și observațiile din timpul călătoriilor sale prin Statele Unite, oferind o perspectivă profundă asupra culturii americane și a societății contemporane. Volumul este adesea descris ca un jurnal de călătorie filosofic, în care autorul explorează peisajele, orașele și cultura americană, evidențiind contrastele și paradoxurile acesteia, remarcând fascinația americanilor pentru suprafață și aparență, sugerând că identitatea și autenticitatea sunt adesea subordonate imaginii și spectacolului. Lucrarea "America" este scrisă într-un mod poetic și provocator, autorul combinând observațiile personale cu analize teoretice. Deși uneori enigmatic, textul este apreciat pentru originalitatea și profunzimea sa. Baudrillard pornește într-o călătorie cu mașina prin Statele Unite, traversând deșerturi, autostrăzi, orașe și peisaje vaste, pentru a înțelege "esența Americii". Acesta nu este interesat de istoria sau politica țării, ci de spiritul locului: artificialitatea, cultura spectacolului, consumerismul, viteza și vidul existențial. America nu este "reală" în sensul tradițional, ci este compusă dintr-o succesiune de realități simultane care înlocuiesc realul. Spre deosebire de Europa, America nu caută sensuri adânci, autorul afirmând că americanii trăiesc într-o superficialitate conștientă, dar nu într-un mod negativ, aceasta fiind o formă de libertate. Drumurile nesfârșite și spațiile largi simbolizează libertatea dar și lipsa de profunzime. America este un spațiu deschis, fără adâncime simbolică, dar fascinant tocmai pentru această goliciune. Europa este obsedată de trecut, cultură, de sens, în schimb, America trăiește în prezent continuu, într-o cultură fără memorie, în care totul e actual, vizual, instant. Influențat de Guy Debord, Baudrillard vede America ca pe o societate în care imaginea și spectacolul au înlocuit complet autenticitatea. Autorul scrie ca un poet al ideilor, limbajul lui fiind încărcat de metafore, uneori aforistic, alteori alunecând în delir lucid. Pentru cititorul european, analiza este fascinantă: Europa e înglodată în istorie, cultură și memorie. America trăiește într-un prezent fără profunzime - dar liber, fluid, intens. Volumul nu urmează o cronologie clasică, fiind compusă din fragmente - note de călătorie, reflecții teoretice, aforisme. Această fragmentare reflectă chiar natura hiperreală a lumii pe care o descrie: fără început, fără sfârșit, doar o succesiune de imagini și impresii. Lucrarea lui Baudrillard a fost întâmpinată cu reacții mixte, generând multe controverse în rândul criticilor literari, teoreticienilor culturii și filosofilor. Deși este apreciată pentru forța ei conceptuală și originalitatea stilistică, ea a fost și criticată intens pentru anumite aspecte. Mulți academicieni au acuzat cartea că duce lipsă de orice metodologie sau fundament empiric, și că observațiile autorului sunt personale, generalizate și, uneori, bazate pe clișee. Stilul fragmentar, aforistic și adesea criptic a fost considerat de unii critici drept o formă de elită discursivă care exclude cititorul obișnuit. Autorul este acuzat că folosește un limbaj sofisticat pentru a ascunde lipsa clarității și a argumentelor concrete. Lucrarea evită complet poziționări etice sau politice, nefăcând nicio analiză critică a imperialismului, a problemelor rasiale, a violenței sistemice, autorul fiind acuzat că înlocuiește realitatea socială cu esteticismul teoretic, dezangajându-se complet de problemele concrete.
Cartea "America" se regăsește pe rafturile anticariatului nostru în două ediții, și anume: Albatros (1986) și Paralela 45 (2008).