Scriitor, teolog și eseist francez, Jean Chevalier este autorul unor lucrări deosebite pline de simboluri sacre și de trimiteri către sfera religioasă a veacurilor in care i-a fost dat să trăiască. Este inspirat de operele antice, dar și istoria patriei sale, de războaiele răsunătoare prin care a trecut Franța, de goana nebună in numele credinței, de mizeria cartierelor mărginașe, de sărăcie și de iubire. Adesea, imaginarul colectiv a fost sufocat cu fel și fel de idei despre bunul mers al unei societăți. Goana pentru libertate a statelor lumii, pentru îmbogățite și expansiune teritorială a existat încă din cele mai vechi timpuri. Chevalier reușește să aducă în atenția publicului fel și fel de idei revoluționare, să combine trecutul cu prezentul și să aducă un aer îmbogățit în literatura veacurilor.
Interesat în egală măsură de istorie și științe politice, scriitorul reușește să aducă o formulă nouă și diversă. Autorul vorbește despre păcat, frică și neputință, și le expune într-o manieră pe care nu am mai întâlnit-o până în prezent. Simbolurile exploatate de scriitor sunt și de natură sexuală și fac referire la practici diverse și la societatea patriarhală a acelor timpuri. Chevalier face o paradigmă interesantă între extaz și agonie și reușește să îndepărteze orice clișeu de până atunci. În mod paradoxal, lucrarea este plină de emoție și energie, iar ideile lui Chevalier sunt contestate de criticii literari la nivel internațional. Dicționarul de simboluri nu este asemenea unei lucrări explicative, deși pare fi este mi-a degrabă o scriere meticuloasă, care ne explică mai îndeaproape cum funcționează lumea în care trăim.
Lucrarea a fost tradusă în mai multe limbi de circulație internațională, distribuită masiv in mai multe state și ajunge să fie una dintre cele mai căutate lucrări din acest sector. Totuși, Chevalier reușește să îmbine și câteva dintre cele mai importante dogme ale secolului său, să acapareze atenția publicului cu privire la figurile Anticității, la cele ale Renașterii și chiar la religiozitatea excesivă adoptată pe teritoriul european. Este adevărat că Chevalier se concentrează pe relația omului cu Dumnezeu, dar și pe alte întruchipări ale divinității în alte culturi. De asemenea, autorul se concentrează pe relația dintre indivizi și raporturile dintre aceștia. Mai apoi, autorul ne vorbește despre complexele sociale, despre neputință generală, despre așteptările societății și despre sancțiuni. La vremea in care femeia era numai o parte auxiliară a bărbatului, Chevalier dorește să ne explice și aceasta poziție și să ne familiarizeze cu conduita vremurilor.
Nu mulți sunt aceia care vor înțelege întocmai mesajul pe care dorește autorul să îl transmită, iar lucrarea sa va fi studiată și analizată în cel și chip. Astăzi, ea servește drept sursă de inspirație pentru generațiile tinere și drept material de studiu pentru studenții din întreaga lume. Pe site-ul nostru, cartea este disponibilă în mai multe ediții: Polirom (2009), Artemis (1994).