Una dintre cele mai căutate lucrări din sfera relațiilor internaționale avea să fie cea semnată de francezul de geniu Jean Jacques Rousseau. Scrierea face obiectul de studiu în cele mai importante universități de profil ale lumii și devine o piesă de rezistență în înțelegerea politicii vremurilor. De la Antichitate și până în prezent, omenirea caută cea mai bună formă de guvernare, cei mai potriviți conducători ai cel mai stabil regim. Gânditor ilustru al Iluminismului, Rousseau avea să aducă în fața publicului primul tratat de filosofie politică.
Publicat pentru întâia oară în anul 1762, tratatul încearcă să aducă în atenția publicului ideile privitoare la stat și democrație și să pună bazele unei noi forme de guvernământ. Lucrarea apare în contextul unor polemici ardente care măcinau teritoriul european de vreme îndelungată, iar concepțiile lui Rousseau vin să schimbe ordinea politică a societății.
Rousseau ne vorbește despre Republica sa ca despre un stat liber, bazat pe un sistem democratic bine închegat, pe legi speciale și pe oameni fără probleme de integritate. În concepția scriitorului, elaborarea unui contract social intre guvernanți și guvernați este metoda cea mai la îndemână pentru buna funcționare a statului liber. Este arhicunoscută celebra sintagma a autorului conform căreia omul se naște bun, însă societatea îl corupe, iar în această operă vom observa o dezvoltare fără precedent a acestei formule. Scopul individului este, în această scriere, mai presus decât virtuțile societății din care acesta face parte, iar Rousseau vorbește cu patos despre o prioritizare a nevoilor umane.
Spre deosebire de lucrările politice clasice, opera francezului aduce un suflu nou, un val de idei încă nefolosite, neexploatate, care vor șoca și vor oferi o perspectivă inovativă în politica vremurilor. Rousseau pune, ca nimeni altul, accentul pe individ și pe nevoile acestuia de a exista într-o societate, fără a fi catalogat drept individualist ori nepăsător la nevoile semenilor săi. Totuși, Rousseau nu dorește să creeze un individ singuratic, care sa își urmărească numai scopul personal, ci să integreze acest individ într-o societate în care interesul său să fie același cu cel al comunității. Pornind de la această idee, lucrarea se îndreaptă către sera politică și se transformă într-un manual de reguli și idei pe care statele ar trebui sa le aibă drept model.
Astfel, Rousseau conturează un manuscris religie, plin de reguli și idei personale pe care le adaptează la situația Franței și a Europei. Cumva, scriitorul își atacă predecesorii și contestă idea Republicii lui Platon ori a cetății închipuite de Aristotel.
Cartea ajunge pe piața internațională de carte și este intens urmărită și atacată pentru ideile pe care le răspândește. Mai apoi, aceasta ajunge important manual de studiu pentru universitățile de studii politice. Tradusă în peste 50 de limbi de circulație mondială, lucrarea lui Rousseau este disponibilă pe site-ul nostru în mai multe ediții, dintre care amintim: Nemira (2008), Monedei (2007), Antet (2002).