Filozofia, estetist și jurnalist francez, cunoscut în întreaga lume drept reprezentant al existențialismului, avea să devină unul dintre cei mai mari scriitori pe care Franța îl va da umanității.
Impactul lucrărilor sale va fi unul uriaș asupra altor scriitori și va reuși să atragă invidia și criticile altor academicieni și gânditori ai secolului său. Totuși, Sartre reușește performanța să scrie despre orice, de la religie și politică la filosofie și romane cu puternică tentă psihologică. Operele sale, trebuie spus, nu sunt dedicate publicului simplu, căci nu sunt, nici pe departe, simple lecturi de duminică. Cumva, la o analiză mai atentă, observăm că francezul a împrumutat câte ceva de la predecesorii săi și s-a inspirat puternic și din alte culturi. Umblat prin întreaga Europă, Sartre culege de la ruși duritatea în exprimare, romantismul de la italieni și realismul crunt de la nemți. Într-un mix amețitor și de neînțeles, autorul aduce în fața publicului adevărate capodopere literare.
O cunoaște pe cea alături de care își va petrece întreaga viață și cu care va împărți idealurile politice ale vremii Simone de Beauvoir. Pornește, alături de aceasta, o adevărată revoluție literară, o nebunie crunta și descătușată, care îi va purta pe culmile succesului. Este cunoscut în istoria literaturii universale pentru refuzul Premiului Nobel, dar și a altor decorații. Totuși, astăzi, Franța în dedică ode in și de sărbătoare și își denumește colegiile și instituțiile în onoarea sa.
„Zidul” este o poveste, care face parte din colecția de nuvele cu același nume. O poveste deosebită, considerată cea mai de preț operă existențialistă a lui Sartre. Nuvela se încheagă în jurul a trei deținuți politici, care se confruntă cu tot soiul de provocări. Închiși într-o celulă subterană, cei trei află că sunt condamnați la moarte, iar un doctor este trimis în zona centrală pretextul de a-i sprijini în aceste momente complicate. De fapt, medicul este acolo numai pentru a le studia degradarea.
Nuvela care dă și titlul cărții este de-a dreptul răscolitoare și greu de suportat pentru ochii cititorului de rând. Cumva, suntem purtați într-o lume obscură, greoaie și de neînțeles. Asistăm la o condamnare la moarte, la neputința umană și la imposibilitatea depășirii limitelor morale.
Vorbim la figurat despre un zid, un zid al emoțiilor contradictorii, un zid al tristeții și al opresiunii. Un zid invizibil, pe care numai cititorul îl poate înlătura și poate înțelege, astfel, drama actorilor.
„Zidul” este o lucrare magistrală, de-a dreptul revoluționară și reușește să atragă atenția publicului de pretutindeni. Sartre este un neînțeles, un pictor al unei societăți guvernate cumva din umbră, umbrită de corupție și lașitate. În opera de față vom regăsi tot realismul și toată nebunia lui Sartre.
Cartea se regăsește în anticariatul nostru in mai multe ediții, dintre care amintim: RAO (2014), RAO (2001), RAO (1997).