Scriitor contemporan britanic, mândru reprezentant al literaturii noi, avea să se specializeze în opera lui Gustave Flaubert și să devină celebru pretutindeni. Predă o bună bucată de vreme la o universitate renumită din Anglia, după care hotărăște că își dorește să cunoască mai multe civilizații și pornește în aventura vieții sale. Astfel, călătorește în mai multe state europene și culege din fiecare surse de inspirație pentru scrierile sale de mai apoi. Cunoaște limba franceză și este pasionat de clasicii literari ai Franței.
Lucrările sale sunt, în mare parte, biografice și bazate pe tot felul de supoziții și cercetări personale. Citește enorm și traduce mai multe opere cunoscute la nivel mondial. Colaborează cu presa și redactează tot felul de articole, care vor atrage atenția criticilor de peste hotare. Un ziar local din Anglia avea să îi publice un articol controversat despre Balzac, iar de aici înainte autorul își construiește calea către succes.
„Papagalul lui Flaubert” este o lucrare atipică, plină de umor, jovială și îmbrăcată în fel și fel de metafore și paragrafe interesante. Cartea poate fi privită precum o biografie a marelui Gustave Flaubert, dar nu poate fi încadrată simplu la acest gen. Lucrarea conține date importante din viața scriitorului, evenimente remarcabile, dar este o interpretare nemaipomenită a lui Barnes. Jurnalist, înainte să devină scriitor, britanicul își păstrează spiritul critic și reușește să îmbine realitatea cu ficțiunea și să creeze o atmosfera extraordinară în jurul lucrării sale. De departe, se observă latura relaxată, tipic jurnalistică a lui Barnes, iar scrierea este accesibilă și atent construită.
Limbajul folosit de Barnes nu este unul dificil, dar este plin de subtilități, iar portretul lui Flaubert este adus aproape de caricatură. Călătorind la Rouen pentru a vizita muzeul care îi poartă numele celebrului scriitor, Barnes evocă întreaga călătorie și alternează paragrafe descriptive cu date istorice reale, verificate. Scriitorul reușește să stârnească astfel curiozitatea și amuzamentul publicului și se bazează pe puterea sa de evocare extraordinară în relatarea de zile mari pe care ne-o dăruiește.
Deși nu este o scriere de mari întinderi, opera este concentrată și are o acțiune liniară, dar bine gândită în prealabil. Suntem, astfel, ghidați de vocea narativă a lui Barnes și ajungem să îndrăgim literatura clasică franceză, să îl cunoaștem îndeaproape pe Flaubert și chiar să deslușim unor mituri care s-au vehiculat în epocă.
Realismul și jovialitatea lui Barnes, dar și latura sa pragmatică, pur jurnalistică, sunt elementele care ne vor cuceri încă de la primele pagini. Vom urmări întreaga lucrare cu sufletul la gură și ne vom îndrăgosti iremediabil de maniera scriitoricească a englezului. Cartea de față este disponibilă pe site-ul nostru în mai multe ediții, după cum urmează: Nemira (2014), Adevărul (2014).