Leif Panduro a fost un scriitor danez, cunoscut pentru explorarea complexităților psihologice a personajelor sale, și pentru abilitatea sa de a descrie dinamica relațiilor umane într-o manieră profundă și subtilă. Un aspect definitoriu al lucrărilor sale este preocuparea pentru singurătatea și alienarea individului, dar și pentru curiozitate umană și relațiile interpersonale.
Cartea "Ferestrele", publicată pentru prima oară în anul 1971, exloreaza singurătatea, alienarea și curiozitate umană într-un mod complex. În romanul lui Panduro, naratorul - un profesor voyeurist - trăiește în Copenhaga, acolo unde își petrece zilele observându-și vecinii printr-un binoclu. Această metodă de observație din exterior servește ca o formă de a înțelege a relațiile umane, dar și ca un mecanism de evadare din propria viață. Naratorul, un bărbat de 41 de ani, trăiește o viață solitară, neavând o familie. Singura sa activitate semnificativă este aceea de a observa viața celor din jur, folosindu-se de un binoclu pentru a urmări evenimentele din viața vecinilor săi. Prin aceste observații, el ajunge să descopere o serie de secrete și complicații psihologice din viețile celor ce locuiesc peste drum. Deși nu interacționează cu acestia, curiozitate sa referitoare la viețile lor devine o metodă de explorare a relațiilor interumane și a adâncurilor emoționale ale acestora. Printre personajele pe care le observă sunt: o femeie frumoasă care se ascunde sub o perucă blondă, o elevă rebelă îndrăgostită de profesorul său, un detectiv particular și un polițist cu haine deteriorate, fiecare dintre acestea având o poveste diferită și un set de dileme proprii. Profesorul trăiește într-o izolare profundă, iar relațiile interumane sunt doar o iluzie pentru el, fiind "construite" pe observarea altora din exterior. Singurătatea sa îl face să se simta separat de lume, dar în același timp dorința de a înțelege viața celor din jurul său îl împinge să devină un spectator al vieții lor. Acest lucru scoate în evidență o temă profundă a romanului: cum singurătatea și alienarea pot duce la o conexiune indirectă cu ceilalți, dar și la pericolele acestui tip de implicare emoțională. Curiozitatea devine o formă de control, dar și de înțelegere a celor din jur, însă devine și o formă de evitare a propriei realități. Profesorul nu își asumă o legătură activă cu cei din jur, ci se mulțumește să observe, crezând că prin această distanțare poate înțelege mai mult despre viața umană, în acest mod, privirea devenind un instrument prin care barbatul încearcă să descopere nu doar viața altora, ci și propriile sale emoții și conflicte interioare. Fiecare personaj al romanului are propriile sale secrete și tensiuni psihologice, acestea adâncind complexitatea relațiilor și creând un labirint psihologic al interacțiunii umane. Observându-i, profesorul ajunge să înțeleagă mai mult decât și-ar fi dorit despre natura umană și despre fragilitatea și durerile interioare pe care le poartă fiecare dintre noi. Deși naratorul se află în mijlocul unei comunități, el rămâne emoțional izolat, relațiile sale fiind doar niște reflecții ale unei realități externe. În ciuda observațiilor sale detaliate și a curiozității de a înțelege ce se întâmplă în viețile altora, profesorul nu este capabil să depășească distanța emoțională care îl separă de restul lumii. Cunoscut pentru abilitatea sa de a explora psihologia profundă a personajelor sale, Leif Panduro scrie într-un stil reflexiv și introspectiv, reușind să construiască un portret subtil al unui individ care este prins într-un ciclu de observare, dar care nu reușește să își construiască o legătură autentică cu ceilalți.
Cartea "Ferestrele" se regăsește pe rafturile anticariatului nostru în două ediții, și anume: Univers (1980) și Humanitas (2001).