Maria Montessori (31 august 1870, Chiaravalle, Italia – 6 mai 1952, Noordwijk, Olanda) a fost o renumită pedagogă, medic și filozof italian, cunoscută pentru dezvoltarea metodei educaționale care îi poartă numele. A fost prima femeie din Italia care a obținut un titlu de medic, absolvind Facultatea de Medicină din Roma în 1896. Începând cu sfârșitul secolului XIX și începutul secolului XX, Montessori a devenit interesată de educație și a aplicat principiile științifice și observaționale în dezvoltarea metodei sale pedagogice.
Metoda Montessori se bazează pe observația detaliată a modului în care copiii învață și se dezvoltă în mod natural, subliniind importanța unui mediu educațional pregătit și adaptat nevoilor individuale ale fiecărui copil. Ea a deschis prima școală Montessori în 1907, numită "Casa dei Bambini" (Casa copiilor), în cartierul sanlorenzo din Roma, unde a demonstrat succesul metodei sale. Montessori a fost, de asemenea, activă pe plan internațional, participând la conferințe și formând educatori în metoda sa, care a devenit recunoscută și adoptată în întreaga lume.
Printre lucrările sale celebre se numără "Dezvoltarea copilului" și "Mintea absorbantă", în care a detaliat observațiile și principiile metodei sale. Maria Montessori a fost, de asemenea, implicată în activități de advocacy pentru educația copiilor și a primit recunoaștere internațională pentru contribuțiile sale în domeniul educației. A decedat în 1952 în Noordwijk, Olanda, lăsând în urmă o moștenire educațională semnificativă.
"Mintea absorbantă" de Maria Montessori este o lucrare fundamentală în pedagogia Montessori, publicată pentru prima dată în 1949. În această carte, Montessori explorează conceptul de "minte absorbantă" al copilului, o idee centrală în metoda sa educațională. Montessori susține că în primii ani de viață, copiii au o capacitate extraordinară de a asimila și integra informații din mediul lor într-un mod natural și intuitiv. Cartea detaliază modul în care copilul mic absorbă cunoștințe și experiențe din jurul său, fără a fi conștient de procesul în sine. Montessori descrie cum, în această perioadă de dezvoltare, copiii sunt extrem de receptivi și învață prin observație și interacțiune cu mediul, formându-și astfel cunoștințe și abilități esențiale. În "Mintea absorbantă", Montessori subliniază importanța unui mediu educațional pregătit care să sprijine și să stimuleze această capacitate de învățare. Ea discută despre necesitatea creării unui spațiu ordonat și adaptat nevoilor dezvoltative ale copiilor, în care aceștia pot explora și învăța într-un mod autonom și liber.
Cartea oferă o viziune detaliată asupra procesului prin care copiii își dezvoltă competențele fundamentale și subliniază rolul crucial al educatorului în facilitarea acestui proces prin crearea unui mediu propice pentru învățare. "Mintea absorbantă" este considerată un pilon al pedagogiei Montessori și a influențat profund practicile educaționale internaționale.
"Mintea absorbantă" de Maria Montessori a fost apreciată pentru modul în care explică profund dezvoltarea timpurie a copilului și capacitatea acestuia de a asimila informații și experiențe într-un mod natural. Cartea este lăudată pentru claritatea conceptului de "minte absorbantă", subliniind importanța unui mediu educațional pregătit care să sprijine dezvoltarea autonomă a copilului. Totuși, unii critici consideră că teoria prezentată poate părea idealistă și că implementarea practică a metodologiei Montessori poate fi dificilă în medii educaționale tradiționale sau cu resurse limitate. De asemenea, s-a observat că principiile Montessori pot necesita ajustări pentru a fi aplicabile în diverse contexte culturale și sociale, iar adaptarea lor nu este întotdeauna universală. În general, "Mintea absorbantă" este recunoscută ca o lucrare esențială în pedagogia Montessori, dar cu provocări și interpretări variate în aplicarea principiilor sale.
"Mintea absorbantă" de Maria Montessori a fost publicată pentru prima dată în 1949 de Editura Routledge.
Cartea "Mintea absorbantă" de Maria Montessori poate fi găsită pe site-ul nostru, publicată de Editura APA în anul 2006 și de Editura Vremea în 2017.