,,Întâlnirea din pământuri” este o nuvelă care face parte dintr-un volum de povestiri cu același nume, sub semnătura lui Marin Preda. Volumul a apărut în două ediții consecutive la ,,Cartea Românească” în anul 1948 și conține titluri ca: ,,La câmp”, ,,Calul”, ,,Înainte de moarte”, ,,Vedenia”, ,,O adunare liniștită”.
Ea se regăsește la noi pe site în mai multe ediții precum: ,,Curtea Veche” (2011, colecția ,,Biblioteca pentru toți - Jurnalul Național”), ,,Eminescu” (1973), ,,Editura pentru literatură” (1966), ,,Cartex 2000” (2006), ,,Tineretului” (1960).
Unele personaje se vor regăsi ulterior în romanul ,Moromeții”. De altfel, volumul este o anticipare a romanului ”Moromeții”, având în minte principiul transformării și nu al pierderii.
,,Întâlnirea din pământuri” este cartea cu care Marin Preda a debutat ca prozator român în perioada postbelică. Marin Preda a fost nu numai romancier dar și un intelectual lucid. El a abordat teme precum destinul țăranului român contemplativ, violența, cruzimea, inconsecvența tinerească, virilitatea, realismul dur dar și elemente de domeniul fantasticului. Personajul nu mai este văzut doar ca un obiect, ci ca un erou care gândește orice posibilitate pentru a-și atinge scopul. Marin Preda nu își creează personajul inspirându-se din viața sa, ci creează un ideal uman pe care îl vede ca un model, împrumutând ulterior gesturi, comportament, stil de a vorbi.
Acțiunea are loc într-un sat, vara. Doi călăreți (Dugu și Ganea lui Teican) se întrec prin pădure, când Dugu se oprește pentru a-i relata lui Ganea o situație care i se întâmplase. Fusese la păscut cu caii și adormise, iar aceștia au plecat fără el spre casă. Cuprins de teamă și rușine să nu îl vadă cineva și să-și dea seama ce i s-a întâmplat, a plecat spre casă pe un alt drum, pe lângă Valea Morii. Fiind foarte cald, Dugu se oprise să facă o baie, iar înainte de a intra în apă, a văzut-o pe Drina care venise și ea la scăldat. Apare și Achim, iscându-se o bătaie între cei doi pentru fată.
În ,,La Câmp”, doi bărbați observă o fată dormind sub o tufă și profită de ea. În ,,Colina”, un băiat are vedenii din cauza ceții mult prea dese. În ,,Calul”, personajului îi este teamă să recunoască faptul că va ajunge să își ucidă calul și se inundă de sentimentul de vinovăție față de animal, amăgindu-se și încercând să își ascundă scopul drumului, amânând, de fapt, instalarea conștiinței.
Operele lui Marin Preda, având resorturile psihologice ale personajelor atât de conturate, o viziune unică asupra vieții, un limbaj și comportament specific și unic, constituie o lume puternic amprentată de elementele specificului național român.