Romanul “Rătăcirile fetei nesăbuite”, “Travesuras de la niña mala”, în limba spaniolă, de Mario Vargas Llosa, a apărut în anul 2006, la editura Alfaguara, din Madrid, Spania, fiind un roman de iubire remarcabil, ce vorbește despre iubirea purtată de Ricardo pentru Lily într-un cartier din Peru, cu mult timp în urmă și care reușește să dăinuie peste timp, iubirea prosperând aici ca un rod al răbdării și al siguranței în ceea ce privește sentimentul iubirii pentru o persoană care poate fi categorisită ca și o himeră.
Romanul reprezintă de asemenea și un material multicultural, pe care autorul îl scoate în evidență, reușind să prezinte aspecte diferite, de pe mai multe continente în ceea ce privește cultura și obiceiurile de pe întregul mapamond, totul fiind prezentat doar în folosul iubirii.
În România, romanul apare în anul 2007, la editura Humanitas, în format broșat, fiind singura editură care publică romanul, alte două ediții fiind publicate în anii 2011 sau 2019, având o traducere din limba spaniolă, realizată de Luminița Voina-Răuț.
Mario Vargas Llosa s-a născut la data de 28 martie 1936, în orașul Arequipa, din Peru, fiind cel mai mare scriitor și eseist peruan, dar și unul dintre cei mai mari scriitori contemporani din lume.
Mario copilărește în Bolivia, alături de mama și bunicii săi, neaflând de faptul că tatăl acestuia îl părăsise, întâlnindu-l mai târziu la vârsta de zece ani.
După ce termină cursurile elementare, acesta urmează din anul 1950 “Colegio Militar Leoncio Prado”, pe care îl finalizează doi ani mai târziu, iar din anul 1953, acesta intră la "Universitatea Națională San Marcos”, acolo unde studiază literatura spaniolă.
După finalizarea studiilor, din anul 1959, obține un doctorat la "Universitatea Complutense", din Madrid, studiind filosofia și literatura, iar după definitivarea acestor studii, se mută în Franța, unde devine profesor universitar și lucrează ca ziarist.
Începe să scrie din anul 1959, primul lui roman fiind “Șefii”, un volum de povestiri cu care își face debutul în lumea vastă a literaturii, fiind din ce în ce mai citit în lumea literară datorită uzitării temelor ca iubirea sau filosofia.
Printre cele mai importante opere semnate de autor, putem aminti de “La casa verde”, “Casa verde”, 1966, “Conversación en La Catedral”, “Conversație la Catedrală”, 1969 sau “Elogiul mamei vitrege”, 1988.
Romanul “Rătăcirile fetei nesăbuite” de Mario Vargas Llosa reprezintă un roman ca un adevărat roller coaster de sentimente, totul fiind aici un maraton întreprins pentru a descoperi adevărata iubire pentru o persoană care îi marchează copilăria și viața personajului principal.
Romanul de o încărcătură fantastică, aproape că face înconjurul lumii, fiind plasat, mai târziu, pe parcursul desfășurării acțiunii, pe mai multe continente, totul după ce himera urmărită de tânărul Ricardo aleargă și ajunge să trăiască pe mai multe continente.
Opera îi prezintă pe Ricardo care trăiește în cartierul Miraflores de la periferia Limei, într-o atmosferă relaxată care abundă de ritmuri de Mambo, iar printre această muzicalitate aparte, o întâlnește pe tânăra chiliană Lily, de care se îndrăgostește iremediabil și pe care nu mai reușește să și-o scoată vreodată din minte.
Chiar dacă acesta află numele fetei, care era de o ambiție și de o capriciozitate ieșite din comun, află mai târziu că acesta nu este adevăratul ei nume, găsind-o în mai multe etape din viață în mai multe ipostaze, prima oară după 15 ani, în Paris, ori mai târziu, în Londra anilor ’70, iar în final, în Japonia de astăzi, fiind de fiecare dată pe urmele acesteia.
Tânăra devine o obsesie pentru Ricardo, cel care o urmărește mai bine de treizeci de ani, chiar dacă află că aceasta este căsătorită și duce o viață prosperă alături de soțul ei.
Pe parcurs, Ricardo află mai multe despre femeie, care ducea o viață haotică și libertină, neplictisindu-se într-o viață de familie, divorțând și căsătorindu-se de mai multe ori, iar numele acesteia fiind schimbat în mai multe rânduri pe parcursul operei.
În final, Ricardo își exprimă sentimentele pentru ea, el punând totul în seama destinului, iar ea, așezând totul în sfera coincidenței, însă, chiar dacă încăpățânarea fetei este mare, dragostea pare să învingă întotdeauna.