Etica protestanta si spiritul capitalismului


Max Weber - Etica protestanta si spiritul capitalismului
Cunoscut ca unul dintre arhitecții sociologiei moderne, Maximilian Karl Emil Weber, sau mai simplu, Max Weber, s-a născut în 1864 în Erfurt, Germania. Casa în care s-a născut  era plină de intelectuali însă părinții săi nu se înțelegeau prea bine, fapt ce l-a afectat pe micul Max. Nu îi plăcea școala, i se părea plictisitoare, așa că a decis să își înece gândurile în literatura clasică. După terminarea unui liceu de prestigiu, se duce la Universitatea Heidelberg unde va studia dreptul, filosofia, economia și istoria însă armata era obligatorie așa că un an l-a petrecut la unitate. Și-a reluat studiile la Universitatea din Berlin unde și-a dat și examenul de barou și va prinde un post ca profesor universitar. În 1897 s-a certat cu tatăl său iar la scurt timp acesta a murit. Weber a suferit o cădere nervoasă urmată de o depresie și timp de cinci ani a stat închis într-un sanatoriu. Din 1903 a început să fie editor la o revistă de științe sociale și a început să primească invitații pentru a susține diverse prelegeri. Așa începe să scrie și scurte articole pe care le va publica în prima sa carte rezumată mai jos.
Lucrarea politico-filosofică "Etica protestantă și spiritul capitalismului" a fost publicată în 1905, original în limba germană. Poți găsi pe site-ul nostru edițiile în limba română oferite de editura Humanitas din 1993, 2003, 2007 sau de către editura Incitatus din 2003.
Principala întrebare ce macină toate paginile cărții este "cum a influențat etica protestantă spiritul capitalismului?". Weber vine cu răspunsul însă mai întâi trebuie să învățăm câte ceva despre trecut. În general, ceea ce a dus la capitalism, a fost religia sub orice formă și din orice punct geografic al Europei. Protestanții întotdeauna s-au deosebit de catolici pentru că ei spuneau că munca făcută trebuie răsplătită cum se cuvine iar ceilalți munceau doar pentru voia Domnului. Poate ața a apărut și Marea Schisma, cine știe?! Definiția capitalismului, în acest context, este descrisă ca fiind motivația de a lucra din greu pentru a face economii pe care să le investești și să îți aducă profit. Este fix opusul tradiționalismului, ideologia politica în care oamenii munceau cât să se descurce în ziua de mâine. Cineva care cunoaște diferență dintre cele două, are puterea de a alege singur pe ce cale să meargă, însă cineva care nu este familiarizat cu aceste 2 sintagme, va crede că trebuie să muncească și atât. Nu mulți știu că una este să muncești pentru stat, altceva este să muncești doar să trăiești, și din sens opus vine și ideea de a munci din greu acum pentru a trăi ca un rege în viitor.
Întorcându-ne asupra religiei, Weber crede că ideea calviniștilor era că Dumnezeu ne-a scris soarta fiecăruia înainte de a veni pe pământ, iar pe ei i-a individualizat ajutându-i mai mult. Desigur, de-a lungul capitolelor ne vom întâlni cu definiția mai multor religii ce au ajuns sa trăiască într-un sistem capitalist, însă cel mai important fenomen ce se găsește în toate, este botezul.


sus