Scriitor de renume, francezul Michel Houellebecq cochetează cu cinematografia și arta dramatică înainte de a se dedica întru totul literaturii. Este controversat pentru declarațiile fără perdea despre religia musulmană și va fi personajul central al unui proces îndelung mediatizat la Paris. Lucrează în paralel cu mai multe publicații cunoscute, scrie articole care îi vor aduce celebritatea dincolo de granițele patriei sale și reușește să devină un influent scriitor contemporan.
Scrierile sale sunt realiste, pline de personaje moderne, chinuite de fel și fel de frustrări, care fac tot posibilul să se adapteze la o societate aflată într-o permanentă schimbare. Cumva, suntem purtați mai mult în viitor decât în trecut, iar nebunia veacului lui Houellebecq ne va cuprinde pe toți. Bărbați și femei deopotrivă se vor lupta cu stigmatele societății, cu dogmele absurde, cu legile nescrise, cu tehnologizarea, cu apanajele unei societăți în plină expansiune și ne vor determina să îi urmărim cu interes până la capăt.
Publicată inițial în 2001, nuvela intitulată “Platforma” avea să stârnească rapid interesul publicului larg. Scriere densă, plină de metafore și compusă cu atenție, va exploata teme tabu chiar și într-o societate liberă ca cea în care îi este dat să trăiască francezului. Cartea este, precum și altele ale francezului, o delectare literară fără precedent, o epopee a vieții omului modern, o exploatare a celor mai intense trăiri ale acestuia. Într-o societate a consumerismului, plină de angoase și acaparată de umbra progresului, individul rar se lasă pradă desfătării și își exteriorizează emoțiile și trăirile.
Houellebecq expune cu măiestrie trăirile interioare ale personajelor sale și le sprijină în expunerea acestora. Comportamentul eroilor este adesea violent, marcat de fel și fel de răbufniri nebunești, animalice și sunt o urmare a presiunii care îi apasă. Sexul este, și de această dată, o temă atent analizată, expusă și tratată în manuscris, iar personajele nu sunt deloc pudice.
Imagini vizuale descrise pară mot-a-mot, un catharsis emoțional puternic, aventuri nebunești, femei și bărbați cuprinși de fantezia unui viitor incert, trăiesc clipa ca și cum ar fi ultima – așa s-ar descrie tabloul final al lucrării.
Metaforele sunt folosite inteligent, iar francezul nu dorește să dezlege misterul decât aproape de finalul manuscrisului. Adaptată pentru o mini serie televizată, lucrarea face furori în Franța și peste hotare, iar numele lui Houellebecq se poziționează lângă cele mai importante nume din istoria literaturii contemporane.
Haios, realist și excentric, francezul este adulat și hulit deopotrivă, iar ideile sale sunt răspândite pretutindeni. Pe piața internațională, cartea se vinde numaidecât, iar editura care o publică inițial este nevoită să suplimenteze rapid stocurile. Astăzi, scrierea este una de referință în literatura universală, iar pe site-ul nostru poate fi găsită în mai multe ediții, după cum urmează: Polirom (2003), Polirom (2011).