Mihail Bulgakov a fost un scriitor și dramaturg rus, cunoscut în special datorită lucrărilor sale satirice și critice aduse regimului sovietic. Bulgakov a fost un maestru al satirei și al umorului negru, dar și un critic social acut al regimului stalinist și al abuzurilor de putere. Astăzi, acesta este considerat a fi unul dintre cei mai mari scriitori ai literaturii ruse și ai literaturii universale. Chiar dacă lucrările sale au fost apreciate după moartea acestuia, astăzi este apreciat pentru complexitatea și profunzimea operei sale, care rămâne extrem de actuală în analiza sistemelor autoritare și a condiției umane.
Cartea "Roman teatral" a fost scrisă în perioada 1929-1930, fiind publicată după moartea lui Bulgakov. Lucrarea este un roman în proză, o reflecție asupra vieții teatrale din Rusia Sovietică, prezentând o viziune sarcastică și satirică asupra lumii teatrului, asupra confruntărilor ideologice și politice ale acelor vremuri, dar și asupra relațiilor interumane din cadrul unui teatru aflat sub supravegherea și presiunea regimului sovietic. Acțiunea romanului are loc într-un teatru din Moscova, într-o perioadă în care lumea artistică sovietică era profund marcată de presiunile ideologice și de cenzura brutală a statului. Personajele sunt parte dintr-un ansamblu teatral unde, sub masca artei, se ascund lupta pentru putere, frustrările profesionale și relațiile periculoase dintre oameni. Protagonistul romanului, un tânăr regizor, este prins într-o serie de evenimente care se derulează rapid, în care ideologia oficială și principiile personale se află în conflict. Conflictul principal din romanul lui Bulgakov este generat de interferențele politicului în artă. Conform regimului sovietic, teatrul nu trebuie să promoveze decât valorile statului, iar orice încercare de a submina acest principiu este considerată subversivă, protagonistul romanului confruntandu-se constant cu cenzura și cu presiunea de a se conforma standardelor oficiale. Atmosfera romanului este una stranie, adesea suprarealistă, în care realitatea și ficțiunea se amestecă. Această ambiguitate este caracteristică stilului lui Bulgakov, care adesea exploatează contradicțiile și tensiunile unei lumi în care normalitatea este adesea invizibilă și înlocuită de un haos de idei și de realități paralele. Autorul subliniază nu doar cenzura externă, dar și conflictele interne ale unei trupe de teatru. Personajele romanului sunt dominate de ambiția personală, trădări și manevre politice, iar în această luptă pentru influența artistică, mulți ajung să-și sacrifice idelurile pentru a supraviețui într-o lume opresivă, regizorul și actorii ajungând să fie prinși într-un joc de putere, similar cu cel din politica de stat. Stilul lui Bulgakov în "Roman teatral" este unul sarcastic, ironico-satiric, iar momentele de umor absurd sunt omniprezente. Tonul lucrării variază de la profund meditativ la amuzant, chiar dacă umorul se adâncește în tragedia situațiilor descrise. Personajele romanului sunt conturate cu o finețe psihologică, dar și cu un simț al umorului negru. De asemenea, atmosfera romanului este uneori apăsătoare și tensionată, iar absurdul realității politice este adesea reflectat în gesturi și întâmplări din lumea teatrului.
Una dintre principalele critici aduse lucrării este legată de incompletitudinea sa, autorul nereușind să termine lucrarea, acest fapt afectând în mod evident structura și dezvoltarea narațiunii. Când lucrarea a fost publicată postum, mulți critici au subliniat faptul că finalul rămas neterminat lasă cititorul cu o senzație de lipsă, ca și cum întreg discursul asupra regimului sovietic și asupra libertății artistice ar fi rămas suspendat în incertitudine.
Cartea "Roman teatral" se regăsește pe rafturile anticariatului nostru în trei ediții, și anume: Editura pentru Literatura Universala (1969), Humanitas (2004) și Polirom (2009).