Romanul “Iubim”, de Octav Dessila, a apărut în anul 1941, la editura Cartea Românească, din București, fiind o trilogie, care însumează volumele intitulate “Început de viață”, “Sfârșit de viață” și “Uităm prea repede”, ultimul volum fiind lansat în anul 1943.
Trilogia are ca și laitmotiv, iubirea, totul învârtindu-se în jurul acestui sentiment marcant, o iubire care duce la tragism, acest tragism avându-l în prim plan pe Neculai Brateș, un scriitor ieșean, foarte atrăgător pentru sexul frumos, fiind cel care aduce în cursul acțiunii, toate elementele tragice care se consumă în operă.
Printre alte edituri care au publicat volumele, putem aminti de editura Eminescu, din colecția Romanul de Dragoste, 1970, în trei volume broșate și cartonate sau editura Litera Internațional, din colecția Biblioteca pentru toți – Jurnalul Național, 2010, în trei volume cartonate, cu supracopertă.
Octav Dessila s-a născut la data de 4 decembrie 1895, în București, fiind un însemnat scriitor și dramaturg român, îmbrățisând de-a lungul vieții cariera militară, acesta fiind ofițer de carieră, iar legat de numele acestuia, se pot asocia mai multe episoade eroice, de la Oituz, în timpul Primului Război Mondial, sau din timpul celui de-al Doilea Război Mondial, atunci când a salvat de la moarte mai mulți evrei. Octav Dessila, crește într-o familie normală din București, fiind fiul lui Iorgu Dessila, anagajat la CFR, acesta fiind atras încă de mic de latura militară. Termină studiile elementare, pentru ca mai târziu, să se îndrepte spre “Liceul Militar de la Mănăstirea Dealu”, ajungând mai târziu, ofițer în cadrul Forțelor Armate Române.
Scrie primul său roman în anul 1927, fiind un prim pas în universul literar, pentru ca mai târziu, acesta să își taseze drumul spre un stil literar bine delimitat. Printre cele mai importante opere semnate de autor, putem aminti de “Zvetlana”, 1930, “Neastâmpăr”, 1934, “Turba”, 1936 sau “Cartea cu minciuni”, 1936.
Romanul “Iubim”, de Octav Dessila reprezintă un roman ușor atipic, cel puțin în perioada în care acesta a apărut, Dessila declarând în acea perioadă că stilul nu se compară cu niciun alt stil din literatura noastră, însă se pot întrezări în structura acestuia mai multe stiluri pe care, autorul le-a împrumutat din portofoliul literar al altor scriitori din acea perioadă.
Astfel că, Dessila, se aseamănă în realizarea acestei trilogii cu cunoscuții Ionel Teodoreanu, având multe momente în care descrie zone din Iași folosindu-se de metafore sau din Mihail Sadoveanu, vorbind despre momente din trecutul Moldovei.
Acțiunea operei se desfășoară în jurul personajului principal, Neculai Brateș, un mare scriitor și profesor universitar din zona Iașului, care duce o viață pendulantă, acesta, pe lângă pasiunea pentru scris, se dovedește a fi un adevărat “Don Juan”, din moment ce reușește să atragă de partea lui orice femeie.
La început, ne sunt prezentate detalii din viața lui Neculai Brateș și a lui Stejărel Racotă, bunul prieten al romancierului, acesta din urmă având mai multe cunoștiințe de viță nobilă, din vechii boieri, trăgându-se dintr-o familie cu stare.
Astfel că, aceștia petrec foarte mult prin localuri cu ștaif și duc o viață boemă, până când Neculai o întâlnește pe Dana, o fată frumoasă și bogată din Iași, care devine logodnica lui Brateș, iscând în târgul Iașului, o adevărată furtună legată de diferența de vârstă dintre cei doi, astfel că romanul se întinde foarte mult pe acest plan, apărând discuții interminabile între cei doi prieteni, Stejărel și Neculai, legate de acest aspect.
Cu timpul, cei doi îndrăgostiți se mută la București, autorul oferind din nou o altă descriere sublimă a zonelor din Bucureștiul interbelic, totul având un farmec aparte din acest punct de vedere.
Dana, începe să guste din viața boemă bucureșteană, însă sfârșește tragic, după ce începe o relație extraconjugală, iar după aceste momente groaznice, Neculai Brateș, se întoarce în Iași, unde prietenul lui Stejărel, era acum căsătorit cu Tincuța, o fată de la țară, aceasta fiind alungată de Brateș din casa prietenului său.
În cele din urmă, Brateș, se căsătorește cu o prietenă a Danei, Aniuța și își pierde prietenul, în urma unui infarct suferit după șocurile pricinuite de personajul principal, care aduce tragismul în tot acest univers interbelic.
Opera reprezintă un adevărat conglomerat de sentimente și de trăiri, fiind presărat cu imagini vaste din perioada interbelică, imagini arhitectonice sau gastronomice, care aduc romanului o notă aparte, notă care transpune cititorul în tot acest univers de mult apus.