Volumul de nuvele “Căpcăunii anonimi”, “Les ogres anonymes”, în limba franceză, de Pascal Bruckner, a apărut în anul 1998, la editura Grasset & Fasquelle, din Paris, Franța, fiind o nuvelă ce se plasează pe coordonatele basmului pentru adulți, autorul oferind cititorilor două povestiri despre doi căpcăuni imaginari, iar poveștile desprinse din aceste două basme, au la bază desprinderea gândurilor despre copilărie, element care duce la o pierdere a gândirii optimiste și la acapararea tuturor gândurilor negre ce se adâncesc în timp.
Bruckner se depărtează în opera “Căpcăunii anonimi” de viziunile profund filosofice din alte opere, aici aspectele fiind ușor nuanțate într-o tentă ludică și crudă, care scoate în evidență aspectele copilăriei, căpcăunii fiind aici monștrii care cheamă norii gândurilor negre peste conștiință.
În România, volumul apare în anul 2002, la editura Trei, din colecția Romane Psy, fiind singura editură care publică opera, alte două ediții, fiind publicate în același an 2002 și în anul 2013, din colecția Fiction Connection.
Pascal Bruckner s-a născut la data de 15 decembrie 1948, în Paris, Franța, fiind un scriitor și filosof francez contemporan, cel care a schimbat concepția filosofică asupra unor elemente ce țin de societate, politică, economie, psihologie sau chiar sexualitate, fiind din acest punct de vedere un pionier în ceea ce privește Filosofia secolului al XX-lea, trasând câteva linii marcante în ceea ce privește filosofia în slujba omului modern.
Crește, în spiritul catolic, urmând cursurile unor școli iezuite din Paris, pentru ca mai târziu, să urmeze cursurile universitare la prestigioasa “Universitate din Sorbona”.
Studiile aprofundate despre filosofie, societate și politică, îl plasează în prim planul filosofic internațional, înființând un nou curent în filosofia mondială, tratând cu precăderea tema politică sau social-economică ca element primordial într-o societate în plină expansiune.
Publică cu precădere eseuri pe teme filosofice, dar și romane mai ample, unul dintre primele lui romane publicate în anul 1983, este “Le Sanglot de l'homme blanc”, “Lacrimile bărbatului alb, un roman care tratează discrepanțele dintre politica Occidentală și statele din lumea a treia.
Printre cele mai importante opere semnate de autor, putem aminti de “Lunes de fiel”, “Îngerii răi”, 1981, “Le Divin enfant”, “Copilul divin”, 1992 sau “La tentation de l'innocence”, “Tentația inocenței”, 1995.
Volumul de nuvele “Căpcăunii anonimi” de Pascal Bruckner reprezintă o încercare de schimbare a unor coordonate, Bruckner încercând să ofere o nouă perspectivă asupra viziunilor pe care le oferă cititorului, în opera de față, fiind prezentate câteva elemente într-un stil grotesc, aceste elemente fiind subliniate pentru a înțelege esența și anume aceea de înstrăinare din universul copilăriei.
Opera, chiar dacă este prezentată încă din subtitlu, ca una a adulților, fiind considerat un basm crud pentru adulți, poate fi asociat și ca unul pentru copii, dacă este citit doar strict “mot à mot”, fără a înțelege adevăratele valențe ce dăinuiesc în fiecare acțiune fantastică.
Nuvela prezintă două povestiri în care personajele principale, căpcăunii, trec prin mai multe schimbări menite pentru a transforma coordonatele în ceea ce privește copilăria, astfel că, îl prezintă pe Balthus Zaminski, un căpcăun de 25 de ani care iubea carnea de copil, fiind cea mai fragedă din lume, acesta fiind forțat de către slujitorul său, Carciofi, să renunțe la această îndeletnicire rea, forțându-l să devină vegetarian.
Cu timpul, acesta descoperă că nu are cum să treacă la o dimensiune umană, totul fiind aici o utopie care se dezvăluie într-o esență, căpcăunul devenind cu timpul din ce în ce mai respingător și mai întunecat în gândire.
Al doilea basm denumit “Ștergătorul” îl prezintă pe ursuzul Paul Falcone, un căpcăun parizian, care descoperă o rețetă care ștergea pentru o anumită perioadă ființele și obiectele din jur, astfel că acesta încearcă să îi șteargă zâmbetul unui băiețel, zâmbet care îi întunecă acestuia viziunea.
Din fericire acesta nu mai descoperă adevărata rețetă, reușind doar să îl sechestreze pe acesta în subsolul casei, acest lucru însă, devine un lucru greu de administrat de către Paul, care se vede depășit de fascinantul băiețel.