Romanul psihologic “Porumbelul”, “Die taube”, în limba germană, de Patrick Süskind, a apărut în anul 1987, la editura elvețiană Diogenes Verlag AG, fiind unul dintre romanele de referință ale autorului, cel care face o analiză amplă asupra vieții și personalității aparte a unui personaj trecut prin toate mrejele marcante ale vieții, personaj care dorește să își pironească viața și să-și creeze o prestabilitate demnă de un film atent regizat, fără evenimente și spontaneitate, astfel că, personajul acestuia ajunge să fie întruchiparea unei banalități greu de egalat la prima vedere, însă mult mai complexă în interior.
În România, romanul apare în anul 2001, la editura Humanitas, din colecția Cartea de pe noptieră, în format broșat, fiind singura editură care publică romanul în România, alte ediții fiind publicate în anii 2010 și 2016, din colecția Raftul Denisei, în format broșat.
Patrick Süskind s-a născut la data de 26 martie 1949, într-un sat din Bavaria, pe nume Ambach, Germania, fiind un însemnat scriitor, dramaturg și traducător german contemporan, celebru pentru romanul ecranizat în anul 2006, “Parfumul – Povestea unui ucigaș”.
Patrick crește în sătucul natal, în preajma lacului Starnberg, acesta fiind ghidat de mic spre latura scriitoricească și jurnalistică, datorită faptului că tatăl său a cochetat cu scrisul.
Acesta studiază istoria medievală la prestigioasa “Universitate din Munchen”, din anul 1968, continuându-și mai târziu studiile și în Franța, în cadrul Universității din Aix-en-Provence, după ce acesta se mută fiind ajutat financiar de părinți.
Chiar dacă se concentrează pe studierea istoriei medievale, nu termină studiile niciodată, începând mai târziu să scrie piese de teatru, niciodată publicate.
Prima operă importantă scrisă de autor, apare în anul 1981, atunci când apare piesa de teatru “Der Kontrabaß”, “Contrabasul”, operă care ajunge să fie interpretată pe marile scene ale lumii, inclusiv în România.
Printre cele mai importante opere semnate de autor, putem aminti de “Das Parfum”, “Parfum – Povestea unui ucigaș”, 1985, “Die Geschichte von Herrn Sommer”, “Povestea domnului Sommer”, 1991 sau “Über Liebe und Tod”, “Despre dragoste și moarte”, 2006.
Romanul psihologic “Porumbelul” de Patrick Süskind reprezintă o operă ce trasează o linie a banalității care pare să ne scufunde pe toți, asta datorită rutinei cu care ne confruntăm zi de zi, fiind asaltați de un confort marcant la orice pas, nemaifiind cazul să ne facem griji cu privire la trasarea unor sarcini suplimentare sau provocări noi, totul fiind din acest punct de vedere extrem de liniar, banal și departe de linia ce departajează confortul de provocarea spontană a unei situații noi.
Opera autorului se apropie în mare măsură de opera absurdă a lui Kafka, relevând aspecte negre și anguasante ce macină personajul central al operei, acesta având parte de trăiri interioare marcante ce intră în latura absurdului, astfel că, personajul central din opera lui Süskind, Jonathan Noel, își croiește deliberat și calculat viața dinainte, totul pentru el fiind un exercițiu pus la punct cu mare precizie.
Autorul vorbește despre o zi din viața lui Jonathan, o zi mai mult decât simplă și fără coordonate diferite, acesta fiind încastrat deliberat în această viață, după ce în trecut acesta trăise o adevărată dramă, familia acestuia fiind ucisă de către naziști.
Este crescut de unchiul acestuia, ducând o viață banală, iar mai apoi viața sa se delimitează, devenind la fel de banală, având un loc de muncă ca portar la o bancă, iar singura lui doză de relaxare fiind cămăruța în care acesta locuiește cu chirie, un spațiu simplu în care Jonathan își duce viața monotonă fără perspective asupra viitorului.
Lucrul care schimbă percepția și îl schimbă total pe Jonathan este apariția unui porumbel în fața ușii acestuia, eroul central, fiind împins înapoi în cuibul lui, acesta asocind apariția porumbelului în casă, cu haosul, dezechilibrul și imprevizibilul, elemente care îl fac să devină instabil și să iasă din reperele atent schițate în prealabil.
Viața personajului se schimbă, acesta începând să vadă și alte perspective exterioare fără să vrea, fiind silit de un banal porumbel să tragă în piept aerul libertății, un moment de reîmprospătare a gândurilor încastrate în decurs de peste treizeci de ani.