Despre Paul Bowles
Compozitor, autor si traducator american expatriat. S-a nascut la 30.12.1910, la New York. Legenda familiei spunea ca tatal sau, Claude, un dentist de succes, si-a pus singurul copil de sase saptamani intr-un cos in fata unei ferestre deschise in timpul unei furtuni de zapada. Moartea sigura a fost evitata prin descoperirea pruncului dezbracat de catre bunica sa materna. Pe de alta parte, mama lui Bowles, Rena, ii citea opere de Nathaniel Hawthorne si Edgar Allan Poe ca povesti inainte de culcare.
Bowles l-a citat pe Poe ca fiind o influenta deosebita, alegand chiar sa urmeze cursurile Universitatii din Virginia in 1927, deoarece acolo studiase si Poe. Desi Bowles a intrat pe lista decanului in primul semestru, nu era facut pentru viata universitara si, fara sa spuna un cuvant familiei sale, a plecat in Franta, calatorind pe un vechi vapor olandez.
Poezia lui Bowles aparuse deja in revista suprarealista Transition, cu sediul la Paris, alaturi de lucrarile lui Andre Breton, James Joyce si Gertrude Stein. A inceput sa studieze compozitia cu Copland si a editat un numar al revistei universitatii sale, solicitand o contributie din partea lui Stein. Bowles a devenit un compozitor foarte cautat, scriind muzica pentru peste 30 de productii teatrale si filme. In acest timp, a devenit, de asemenea, membru al societatii libere a expatriatilor literari din Europa si Africa de Nord si a inceput sa scrie povestiri scurte.
In 1931, cand Bowles s-a intors la Paris, a vizitat-o pe Gertrude Stein. Prin intermediul cercului ei, in decurs de doua saptamani i-a intalnit pe Jean Cocteau, Ezra Pound, Virgil Thompson, Pavel Tchelitchew si Andre Gide, plecand ulterior la Berlin insotit de Copland. Acolo a intrat in contact cu Stephen Spender, Christopher Isherwood si Jean Ross, modelul lui Isherwood pentru Sally Bowles din Goodbye to Berlin.
In anul 1938 s-a casatorit cu Jane Bowles, scriitoare si dramaturga. Cuplul a calatorit in America Centrala si apoi la Paris, dar relatia lor a devenit curand platonica, fiecare preferand parteneri diferiti. De la sfarsitul anilor 1940 a fost vizitat de personalitati literare de marca, printre care Truman Capote, Tennessee Williams si Gore Vidal. In anii 1950 a fost de autorii generatiei beat Allen Ginsberg si William S. Burroughs.
Din momentul in care s-a stabilit in Maroc, Bowles s-a dedicat scrierii de romane, povestiri si jurnale de calatorie si a scris, de asemenea, muzica pentru noua piese de teatru jucate la Scoala Americana din Tanger. Dupa moartea sotiei sale, Paul a continuat sa locuiasca in Tanger, scriind si primind vizitatori. Printre operele sale se numara The sheltering sky (1949), Let It Come Down (1952), The Spider’s House (1955) si Up Above the World (1966). Without Stopping si Two Years Beside the Strait: Tangier Journal 1987–1989 (1990; publicat in SUA sub titlul Days) sunt autobiografice.
Pe langa activitatea sa literara si muzicala, Paul Bowles a lasat o mostenire de pionierat in domeniul muzicii traditionale marocane. In cinematografie, pe langa participarea sa la filmul Senso de Lucchino Visconti, a aparut ca narator in adaptarea lui Bernardo Bertolucci a filmului Un the au Sahara. La batranete, Bowles a continuat sa locuiasca in acelasi bloc de apartamente din Tanger, Immeuble Itesa, primind vizitatori si fani din intreaga lume. El a decedat la 18 noiembrie 1999.
Opera: The sheltering sky/Un the au Sahara (1949, Cerul ocrotitor/Ceai in Sahara); Let It Come Down (1952), The Spider’s House (1955); Up Above the World (1966); Too Far From Home (1991) – romane. The Hours after Noon (1959); The Delicate Prey and Other Stories (1950); A Hundred Camels in the Courtyard (1982); The Time of Friendship (1967); Collected Stories, 1939-1976 (1979); Midnight Mass (1983); Two Years Beside the Strait: Tangier Journal 1987–1989 (1990; U.S. title, Days); Unwelcome Words: Seven Stories (1988).