Culegerea de povești “Bărbații sunt niște porci” de Rodica Ojog Brașoveanu, a apărut în anul 2000, la editura Nemira, fiind o carte ce intră pe alte coordonate decât celelalte opere celebre, aici imprevizibilul și destinul moralizator, reprezintă substratul acțiunii, ce au în prim plan povești de viață și de dragoste, ce trec prin filtrul critic al autoarei, care știe cel mai bine cum să folosească satira și umorul, pentru a scoate la iveală tipologii de oamenii actuali și de evitat.
Poveștile, în număr de 17, trec prin mai multe perioade istorice, punctul comun al acestora fiind imaginea bărbatului care “reușește” de fiecare dată să cadă în prada unor sentimente puerile, însă, nu totul se concretizează pe latura bărbătească, căci umorul din spatele poveștilor și subtilitatea satirică, așează si sexul slab într-o aură diavolească, reușind cumva să echilibreze balanța de forțe dintre cele două sexe.
Printre alte edituri care a publicat opera, putem aminti de editura Nemira, în format broșat, operele fiind publicate în anii 2006, 2009 și 2014.
Rodica Ojog Brașoveanu s-a născut la data de 28 august 1939, în București, fiind o avocată și o scriitoare celebră, supranumită “doamna romanului polițist românesc”.
Rodica urmează cursurile școlii „Maison des Français” și cursurile liceului “Domnița Ileana”, înscriindu-se la Facultatea de Drept, din cadrul “Universității din București”, în anul 1956, având însă parte de o perioadă de reabilitare de un an, terminând cursurile de drept abia în anul 1967.
Este atrasă de scris, astfel că renunță la avocatură, devenind astfel scriitoare cu normă întreagă, palmaresul literar al autoarei, oferindu-ne peste 35 de cărți în care misterul și suspansul au o încărcătură uriașă.
Printre cele mai importante opere semnate de autoare, putem aminti de “Moartea semnează indescifrabil”, 1971, “Ancheta în infern”, 1977, “Apel din necunoscut”, 1985 sau “Melania și misterul din parc”, 1990.
Culegerea de povești “Bărbații sunt niște porci” de Rodica Ojog Brașoveanu reprezintă o operă colorată, în care foarte multe tipologii de personaje se perindă, autoarea fiind o adevărată maestră a prezentării caracterelor din jur, astfel că în cuprinsul acestei culegeri de povestiri, se poate destinde spre a dezvolta întâmplări diverse din viață, întâmplări ce prezintă detalii dramatice, imagini ale iubirii ce poate scăpa în orice moment din mână, ori detalii clasice ce țin de crime sau de minciuni bine ascunse printre rânduri, bărbații fiind doar un pretext în creionarea unei opere în care cele două sexe impart aspectele negative.
Povestirile din carte, propun un exercițiu psihologic, căci autoarea posedă această abilitate în alegerea și dezvoltarea unei personalități, astfel că reușește să creioneze un caracter amplu, nu unul simplu și linear, asta după cum afirmă la un moment dat, marea autoare, "Ori laie, ori bălaie există doar la coafor. În viaţă, lucrurile sunt mai policrome.”
De la complimente, la promisiuni pătimașe și naivități de neconceput, până la detalii ce zac într-o minte criminală, autoarea propune în paginile unei cărți de peste 200 de pagini, un prim tratat întru înțelegerea oamenilor și a relațiilor dintre ei, chiar înainte de apariția celebrelor cărți psihologice dedicate cuplurilor, care, de cele mai multe ori, plictisesc teribil.
Opera Rodicăi Ojog Brașoveanu, are alte valențe, ce nu pot fi criticate, firul poveștilor având o fluiditate marcantă, iar detaliile umoristice și satirice, fiind elemente de bază în dicționarul specific al autoarei.
Se vorbește astfel despre iubiri ratate, de oferte pline de generozitate, de anunțuri matrimoniale în prag de an nou, ori despre naivități și interese ce așteaptă momentul pentru a acționa într-o direcție neprevăzută.
Opera reprezintă un amalgam de sentimente variate, ce nu îți dau indicii, fiind create pentru a oferi învățăminte sau pentru a descreți frunțile, o operă ca o psihologie subtilă ce atrage priviri, fără a supăra însă vreunul dintre sexe.