Unul dintre romanele semnate de Romain Gary sub pseudonimul scandalos Emile Ajar, avea să fie pentru întâia oară în anul 1975 și se va bucura de un succes răsunător la nivel internațional. Lucrarea va fi ecranizată in anul 1978, cu Simone Signoret în rolul principal, și va fi extrem de bine primită în cercurile cinematografice, primind Premiul Oscar pentru cel mai bun film străin.
Lucrarea este o poveste deosebită, redată prin ochii unui copil pe nume Momo. Băiatul este cumva pierdut într-o lume a adulților și privește cu uimire ceea ce se întâmplă în jurul său. Orfan, neiubit, inadaptat social, marginal și exclus din societate; acesta este Momo, cel care ne va purta într-o lume de-a dreptul tragică, dar plină de sentimentalism. Un peisaj dezolant, Parisul veacului trecut, strada, mizeria și sărăcia sunt imaginile care ne lovesc încă din primele pagini ale cărții. Emigranții și prostituatele sunt prezente în viață de zi cu zi a lui Momo, iar zilele trec într-o aglomerație ciudată, dar sentimentul de singurătate al eroului nu dispare. Cartea este, în primă fază, tristă, plină de amărăciune, iar imaginea pe care ne-o creează autorul ne va șoca și ne va surprinde.
Povestea băiatului este, parcă, ruptă dintr-un film vechi, ponosit, iar viața pare să îl poarte pe micul personaj in cele mai neobișnuite circumstanțe, în întâlnirea cu cei mai ciudați oameni. Momo pornește într-o călătorie și ne descrie și nouă, cititorilor, aceasta incursiune fabuloasă. El ne vorbește despre mizeria din orfelinate, despre sărăcia din suburbiile Parisului, despre prostituatele care îl îngrijesc pe rând, despre refugiații ascunși în case vechi, cu obloane trase, despre jafuri și spargeri, despre foame și frig. Momo este ghidul nostru și reușește să ne determine să îl urmărim până la final, dorind să aflăm cum se va sfârși itinerariul sau. Lumea, văzută prin ochii puștiului, este mai gravă ca niciodată, mai clară și mai sumbră, mai domoală și, cumva, mai liberă.
Deși tragismul și drama ocupă mare parte din roman, suntem cuprinși de un aer de nostalgie la fiecare pagină, iar lucrarea devine din ce in ce mai interesantă. Personajul nu știe cum ii va fi ziua de mâine, ce întâmplări îl așteaptă ori dacă ii va surâde norocul să scape din mahalaua pariziană, însă are puterea să privească nesiguranța cu demnitate și să aștepte viitorul cu optimism.
Gary este, și de această dată, un artist al peniței și își transmite incredibil ideile prin intermediul personajului său. Lucrarea este primită cu succes pe piața, iar ecranizarea „La vie avant toi” îi aduce autorului o popularitate incredibilă. Astăzi, veacuri mai târziu, cartea poate fi găsită în mai multe ediții pe site-ul nostru, dintre care amintim: Univers (1975), Univers (2006).