Mario și vrăjitorul este o lucrare scrisă de Thomas Mann, publicată pentru întâia oară în anul 1930. Aceasta este o alegorie subtilă a climatului politic din Europa interbelică, în special al ascensiunii curentului fascist.
Narațiunea este relatată la persoana I, din viziunea unui narator anonim, care povestește o vacanță petrecută cu familia sa într-un oraș de pe litoralul italian, Torre di Venere. De la început, atmosfera pare încărcată de fel și fel de tensiuni subtile. Familia povestitorului întâmpină diverse situații neplăcute: turiștii locali sunt nepoliticoși, iar autoritățile par extrem de stricte.
Apogeul povestirii este spectacolul susținut de Cipolla, un iluzionist și hipnotizator care aduce în scenă figura unui dictator. Cipolla fascinează și manipulează mulțimea prin trucurile sale de magie, dar și prin abilitatea sa de a controla psihologic audiența.
El dă dovadă de un control aproape total asupra voinței spectatorilor, punându-i să facă lucruri împotriva dorinței lor. El întruchipează o putere autoritară, ironică și crudă, depășind limitele moralei.
Momentul cheie este când în peisaj apare Mario, un chelner tânăr și timid, și umilit public de Cipolla. Sub puterea hipnozei, Mario este manipulat să-și arate sentimentele pentru o femeie din public, fapt ce îi provoacă o rușine profundă. Într-un gest de revoltă finală, Mario îl împușcă pe Cipolla, eliberând astfel mulțimea de sub influența acestuia.
De aici înainte, lucrurile ies de pe făgașul normal, iar răzbunarea lui Mario este privită cu ochi buni de cei din public. Pe de altă parte, acesta nu are mustrări de conștiință și reușește să își recapete forțele proprii. Cartea este o alegorie nebunească despre putere, realitate și umbră, iar forțele răului sunt bine aduse în prim plan de autorul nostru.
Thomas Mann este un maestru al literaturii, un zeu absolut, care creează fel și fel de personaje din ce în ce mai înfricoșătoare. Realitatea lui Mann este plină de contradicții, iar personajele au un curaj nebun și aduc în prim plan o societate defectă, plină de mituri și ideologii. Într-o vreme în care curentul fascist ia amploare în Europa, autorul are curajul să-și expună ideile fără teamă.
Povestirea poate fi privită drept o critică a fascismului și a mecanismelor prin care un lider carismatic poate subjuga masele. Cipolla simbolizează figura unui dictator, iar spectacolul său arată modul în care autoritarismul exploatează slăbiciunile și temerile populației. Actul lui Mario este un gest de eliberare individuală, dar și o critică a opresiunii colective. Povestea îmbină realitatea cu ficțiunea, iar publicul este fascinat de felul în care Mann cuprinde o serie de evenimente într-o poveste atât de restrânsă.
Cartea este o mărturisire nemaipomenită, o descriere fascinantă a unei lumi în plin declin. Fiecare personaj joacă un rol, iar noi suntem purtați într-o călătorie plină de lumini și umbre, iar finalul ne va uimi și ne va dezamăgi deopotrivă.
Revolta lui Mario este revolta maselor, dar va aduce asta libertatea? Pe site-ul nostru, la numai un click depărtare, cartea poate fi găsită în mai multe ediții: Editura de Stat pentru Literatură și Artă (1955), Humanitas (2022).