Tito Colliander, născut pe 10 februarie 1904, a fost un scriitor de origine suedeză, cetățean finlandez, născut la Helsinki. A copilărit în Rusia, având la Petersburg o doică rusoaică, devenind martor al revoluției bolșevice pe când avea doar 13 ani. Cu mari sacrificii, familia sa reușește să se întoarcă în Finlanda, unde începe o nouă viață, în ochii copilului Tito, aceasta fiind lipsită de orice sens. Din anii '50, scrierile sale au început să fie traduse în norvegiană, germană și olandeză. Viață sa religioasă s-a desfășurat în jurul mănăstirii Noua Valamo, din Finlanda, acolo unde mergea des împreună cu familia. Cea mai cunoscută carte a sa, "Calea asceților", a fost publicată inițial în suedeză, traducerea sa în engleză, "The Way of the Ascetics", trecând prin mai multe ediții.
Cartea "Calea asceților", publicată pentru prima oară în anul 1952, începe cu un îndemn de a răspunde provocării de a trăi viața creștină, deoarece "credința nu vine prin gândire, ci prin acțiune". Acea "acțiune" este reprezentată de practicarea ascezei. Asceza, departe de a fi o practică care se aplică numai călugărilor, este și cea prin care renunțăm la voința egoistă pentru a ne oferi lui Hristos, în acest sens, efortul ascetic constituind întreaga luptă creștină. Asceza, numita și ascetism, este un anumit stil de viață caracterizat prin abstinență de la unele plăceri lumești, cuprinzând și un ansamblu de exerciții fizice și spirituale, considerate purificatoare, efectuate de unii călugări.
În cartea sa, Colliander îl îndrumă pe cititor prin câțiva pași practici, pe care îi poate face oricine, cum să îl pună pe Hristos pe primul plan. Autorul subliniază faptul că voința noastră este legată de propriile noastre dorințe egoiste, aceasta trebuind antrenată pentru a urca în voia lui Dumnezeu, acest lucru realizându-se prin asceza. Primul pas este de a ne limita îngăduința față de dorințele noastre egoiste. Collinader spune faptul că putem practica acest lucru limitându-ne la a bea o singură cană de cafea, atunci când ne dorim, de fapt, două. În al doilea rând, trebuie să ne supunem voinței fratelui nostru. Aceasta se practică în mănăstiri, prin ascultarea de un părinte duhovnicesc, dar poate fi practicată și cu soții, frații și părinții. În final, odată ce devenim sensibili la voința fratelui nostru, vom începe să fim sensibili și la voința lui Dumnezeu.
Cartea lui Colliander evidențiază importanța luptei împotriva pasiunilor păcătoase, oferind modalități practice de pregătire pentru această luptă. Scrisă în mediul scandinav al anilor '60, aceasta se adresează în primul rând acelor cititori de origine luterană, însă puternic secularizați. Lucrarea "Calea Asceților", în tot duhul și etosul ei, se opune total etosului societății suedeze contemporane, "modelul suedez", atât de lăudat și invidiat de atâta lume, constând în aplicarea social-democrației, un socialism îmbelșugat și cu "față umană". Însă, societatea contemporană suedeză s-a depărtat între timp de modelul social-democrat, fiind supusă globalizării de tip american. Lucrarea lui Colliander este ziditoare și de folos imediat celor ce vor să-și ducă crucea, urmându-l pe Hristos pe calea cea strâmtă ce duce negreșit în împărăția cerurilor.
Cartea "Calea asceților" se regăsește pe rafturile anticariatului nostru în două ediții, și anume: Humanitas (2003) și Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane (1997).